Abstract:
به دستور معاویة بن ابوسفیان، بدگویی نسبت به امام علی (ع) در جامعه اسلامی ترویج و سپس اجباری شد. گرچه اجبار آن بعدها از سوی عمربنعبدالعزیز در ماه صفر سال 99 هجری برداشته شد، اما ترویج آن سیاست با هدف تحریف واقعیتهای تاریخی برای مشروعیت بخشی به امویان، تا پایان دوران خلافت امویان ادامه یافت. بدیهی بود این سنت از سوی اهل بیت و پیروان آنها به چالش کشیده شود، از اینرو در برابر بدعت پدید آمده ایستادند و با پیشگرفتن راهکارهایی به مقابله با آن برخاستند، چنانکه امام صادق (ع) چنین کرد. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی میکوشد تا به این پرسش محوری پاسخ دهد که سیره عملی و گفتاری آن امام در مواجهه با بدعت پیشآمده چگونه بود؟ امام صادق (ع) یکی از عوامل عمده بدگویی نسبت به اهل بیت: و سبّ امام علی (ع) را زاده ناآگاهی از فضائل بیشمار ایشان میدانست که خود از اقدامات چندوجهی و جنگ روانی دشمنان اهل بیت ایجاد شده بود، از اینرو آن حضرت مقابله ترکیبی را مد نظر قرار داده و با روشهای ایجابی و سلبی به ترویج فضائل امام علی (ع) پرداختند و همین امر موجب شد تا فضائل آن جناب به صورت گستردهتری رواج پیدا کرده و به نسلهای آینده برسد.
By the order of Mu'awiya, slander against Imam ʿAli (As) was promoted and then made compulsory in the Islamic society. Although the compulsion to Curse (Sabb) the Imam (As) was removed by ʿUmar ibn ʿAbd al-ʿAziz in Safar 99 Hijri, the promotion of this policy with the aim of distorting historical facts to give legitimacy to the Banu Umayya continued until the end of the Umayyad era. Ahl al-Bayt (As) and their followers stood against the heresy of Curse (Sabb) Imam ʿAli (As). The research question is, what was Imam Sadiq's (As) practical and verbal Sira in dealing with this heresy? This research has shown with a descriptive-analytical method that Imam Sadiq (As) realized that one of the main factors of slandering the Ahl al-Bayt (As) and Curse (Sabb) Imam ʿAli (As) is ignorance of his countless virtues. this ignorance was created due to multifaceted actions by the enemies of Ahl al-Bayt (As), so Imam Sadiq (As) also considered a combined confrontation. He used positive and negative methods to promote the virtues of Imam ʿAli (As) and forbid slander against him, and these actions caused the virtues of Imam ʿAli (As) to become more widespread and reach the future generations