Abstract:
بحران محیط زیست در دو قرن اخیر از مهمترین مسائل مبتلا به جامعه بشری است که خطر سلب حیات انسانی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین بشر باید دنبال راهی باشد که بتواند رفتارهای غیر اخلاقی در بستر تخریب محیط زیست را کنترل کند. در این جستار با محور قرار دادن منابع دست اول ملاصدرا به کمک تحلیل و تبیین عقلانی، سعی کردیم بر اساس نگاه حکمت متعالیه به طبیعت، اشیاء و جمادات که به دلیل برخورداری آن از علم و شعور، نگاهی قدسی است، تقویت باورهای اخلاقی جهت رسیدن به توسعهی پایدار در زمینه محیط زیست را تقویت و مبنای فلسفی- الهی آنها را برجسته کنیم. در پایان به این نتیجه رسیدیم که بازخوانی و کنکاش در منابع و معارف پر نغز حکمت متعالیه که تفسیر فلسفی جامعی با پشتوانهی آیات و روایات ارائه میکند، این ظرفیت را دارد که براساس اصول اصالت وجود، تشکیک وجود، سنخیت علت و معلول و مظهریت طبیعت برای سایر عوالم برتر از خود، حرمت و کرامت از دست رفتهی طبیعت را که بر مبنای نگاه مقدس مآبانهی ادیان و مکاتب فلسفی اتخاذ شده از آنها به دست آمده بود، را به آن برگرداند و از نابودی طبیعت و به تبع آن حیات بشری جلوگیری کرد.
The environmental crisis of the last two centuries is one of the most important problems threatening the human society and life. Accordingly, human beings should find a way to control the wrong and sometimes immoral acts that damage the environment. Mulla Sadra believes that nature, objects, and inanimate bodies enjoy knowledge and intelligence; therefore, the Transcendent Philosophy follows a holy approach to nature. Accordingly, in this paper, the authors have tried to highlight the moral beliefs that could lead to sustainable development in the environment by emphasizing their divine-philosophical bases through resorting to firsthand sources by and on Mulla Sadra and employing rational analysis and explanation. The findings of this study indicate that a scrutinizing rereading of the sources on the Transcendent Philosophy, which provides a comprehensive philosophical interpretation of various issues based on Qur’anic verses and traditions, can contribute to protecting the environment. This is because, based on some principles such as the principiality of existence, gradedness of existence, commensurability of the cause and effect, and the nature’s being a manifestation of higher worlds, it is possible to regain the lost respect for nature and its dignity, which have been developed based on the holy perspective of religions and philosophical schools, and prevent the destruction of nature and, following it, the death of human life.