Abstract:
جلالالدین سیوطی یکی از دانشوران سختکوش شافعیمذهب در شماری از نگاشتههای خویش به تبیین مقام حضرت فاطمۀ زهرا (س) پرداخته است. پژوهش حاضر با بهره از منابع کتابخانهای و به روش طبقهبندی توصیفی، در پی یافتن مناقب و مقام حضرت زهرا (س) در نگاشتههای گوناگون تفسیری و حدیثی و تاریخی سیوطی است. برای این منظور، در گام اول مفهوم اهلبیت (ع) در نگاشتههای وی بررسی شده تا جایگاه عمومی حضرت زهرا (س)، در قامت یکی از افراد اهلبیت (ع)، در نظر سیوطی ارزیابی شود. حاصل پژوهش حاضر این است که مناقب حضرت زهرا (س) در نوشتههای سیوطی به هشت دستۀ ذیل تقسیم شدند: یادکرد مقام دنیوی و اخروی حضرت زهرا (س)، جایگاه ایشان نزد پیامبر اسلام (ص)، منزلت همسر و فرزندان وی (ع)، سیرۀ عبادی و رفتاری دختر رسول خدا (ص)، روایات تفسیری دربارۀ حضرت (س)، اهمیت خشنودی یا نارضایتی حضرت (س) و نیز مرارتهای ایشان پس از وفات رسول خدا (ص) میباشد. در پایان نیز برخی آسیبهای نقل مناقب و سیرۀ فاطمی (س) در نگاشتههای سیوطی یاد شده که عبارتاند از: کمتوجهی به نقل روایات فاطمی (س)، نقل روایات ناسازگار با تاریخ، کمتوجهی به روایات منقول از راویان امامی، ذکر اخبار جعلی و درافتادن با جریان شبیهسازی فضایل فاطمی (س) برای دیگران.
Jalal al-Din al-Suyuti (Arabic: جلال الدین السیوطی), one of the hardworking scholars of Shafiʿi religion (Arabic: مذهب الشافعی, Madhhab al-Shafiʿi), has explained the position of Lady Fatima al-Zahraʾ (Arabic: فاطمه ٱلزهراء) (Salam-u-Allah ʿAlaiha) [Peace Be Upon Her] in a number of his writings. The present research utilizes library resources and descriptive classification method to find the virtues and position of Lady Zahraʾ (AS) in various exegetical, narrative and historical texts of Suyuti. The concept of Ahl al-Bayt (Arabic: اهل البیت, lit. people of the house) in the first step has been studied in his writings in order to evaluate the general position of lady Zahraʾ (AS) as a member of the Ahl al-Bayt in the opinion of the Sunni. The result of this research is that the virtues of Lady Zahraʾ in the writings of Suyuti was divided into the following eight categories: remembrance of the worldly position and the other worldly of Lady Zahraʾ, her position in the presence of the Prophet of Islam, the position of her husband and children, the ritual sira (Arabic: السیره) and behavioral life of the daughter of the Messenger of God, the exegetical narrations about Lady Zahraʾ, the importance of her satisfaction or dissatisfaction and her sufferings after the death of the Messenger of God. In the end, some of the damages of quoting virtues and Fatimi Sira have been mentioned in the Suyuti’s writings which include: lack of attention to the narration of Fatimi traditions, narrations incompatible with history, lack of attention to traditions quoted by Imami narrators, mentioning fake traditions and dealing with the thought of simulating Fatimi’s virtues simulation for others.