Abstract:
در پژوهش حاضر به تحلیل و بررسی محتوای کتاب تاریخ 1 (ایران و جهان باستان) پایۀ دهم رشتۀ ادبیات و علوم انسانی بر اساس سه تکنیک پرداخته شده است که این سه تکنیک عبارتند از: شاخص خوانایی گانینگ فوگ، مک لافلین و فلش. محدودۀ این پژوهش، کتاب تاریخ 1 (ایران و جهان باستان) پایۀ دهم رشتۀ ادبیات و علوم انسانی است که برای سال تحصیلی 1402-1401 چاپ شده است. نمونه آماری این پژوهش هم با توجه به عنوان پژوهش که شامل سه تکنیک شاخص خوانایی گانینگ فوگ، مک لافلین و فلش است، بر اساس این سه تکنیک انتخاب شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میزان خوانایی این کتاب بر اساس شاخص خوانایی گانینگ فوگ، برای دانش آموزان پایۀ دهم مناسب است. اما بر اساس تکنیک مک لافلین و تکنیک فلش، متن این کتاب برای دانش آموزان پایۀ دهم بسیار دشوار است.
(Iran
1In the current research, the analysis and review of the content of History Book
th grade of Literature and Humanities is done based on 10and the Ancient World) of the
three techniques, which are: Gunning Fogg, McLaughlin and Flash readability index. The
th 10(Iran and the ancient world) of the
1scope of this research is the history book
1402-grade of literature and humanities, which was published for the academic year
. The statistical sample of this research was selected based on the title of the 1401 research,
which includes three readability index techniques: Gunning Fogg, McLaughlin, and Flash. The results
of the research indicate that the readability of this book based on Gunning Fogg's readability
index is suitable for tenth grade students. But based on McLaughlin's technique and flash
technique, the text of this book is very difficult for tenth grade students.
Machine summary:
(پيرواني نيا و پيرواني نيا، ١٣٨٨؛ مصلح اميردهي و قاسمي، ١٣٩٥ به نقل از زارع و رضاييان ، ١٣٩٩).
پيشينه پژوهش سلطاني (١٣٩٦)، در پژوشي با عنوان « بررسي کمي و تحليل محتوايي کتاب درسي تاريخ ١ (ايران و جهان باستان )، دوره دوم متوسطه ، رشتۀ ادبيات و علوم انساني، پايۀ دهم به روش دعوت به پژوهش ويليام رومي »، محتواي فصل اول کتاب تاريخ پايۀ دهم را مورد تحليل و بررسي قرار داد و به اين نتيجه رسيد که متون دروس ١ تا ٣ فصل اول باشاخص و ميزان درگيري فراگير کوچک تر از ٠/٤ يعني ٠/٢ دانش آموزان را به پژوهش دعوت نمينمايد.
در اين پژوهش کتاب تاريخ پايۀ دهم به روش تحليل محتوا و بر اساس سه تکنيک گانينگ فوگ ، مک لافلين و فلش مورد تحليل و بررسي قرار گرفته است .
طول متوسط تعداد کلمات نمونه ها تعداد کلمات تعداد جملات ضريب خوانايي جمله ها دشوار نمونه اول ١٠٠ ٩ ١١/١١ ١٠ ٨/٤٤ نمونه دوم ١٠٠ ٨ ١٢/٥ ١٥ ١١ نمونه سوم ١٠٠ ١٠ ١٠ ١٥ ١٠ جمع ٣٠٠ ٣٩ ٢٣/٨١ ٢٩ ٢٩/٤٤ ميانگين ١٠٠ ١٣ ٧/٩٤ ٩/٦٧ ٩/٨١ تحليل محتواي کتاب تاريخ پايۀ دهم بر اساس روش مک لافلين اين روش در سال ١٩٦٨ توسط اچ مک لافلين به منظور تعيين سطح کلاسي و سطح سني مطالب کتاب هاي درسي طراحي و معرفي گرديد.
بررسي کمي و تحليل محتوايي کتاب درسي تاريخ ١ (ايران و جهان باستان )، دوره دوم متوسطه ، رشتۀ ادبيات و علوم انساني، پايۀ دهم به روش دعوت به پژوهش ويليام رومي.