Abstract:
این پژوهش به تدوین مدل و بررسی عوامل موثر برای توسعه برنامههای ورزشی صدا و سیمای مرکز خوزستان پرداخته است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گرداوری دادهها جز تحقیقات توصیفی-علی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران ورزشی استان (اداره کل ورزش وجوانان استان و هیات های ورزشی)، خبرگان مدیریت ورزشی استان، و مدیران ارشد و متخصصین صدا و سیمای مرکز خوزستان بوده است. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بوده است. به منظور بررسی استاندارد بودن پرسشنامه روایی صوری و همچنین از طریق آزمون آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفته است. پس از توزیع پرسشنامه به صورت سرشماری بین کلیه جامعه آماری تعداد 275 پرسشنامه سالم جمع آوری شده است و در ادامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. کلیه تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده از طریق نرم افزارهای اسپیاساس 22 و اسمارت پیالاس انجام شده است. در بخش مدل سازی معادله ساختاری نتایج نشان داد که هر چهار عامل فردی، مدیریتی، سازمانی و منابع انسانی تاثیر معناداری بر توسعه برنامههای ورزشی صدا و سیمای مرکز خوزستان دارند و در این رابطه متغیرهای عوامل محیطی و عوامل بازاریابی دارای نقش تعدیلگر هستند. دستاوردهای این پژوهش نگاهی جامع و بلندمدت به مقوله توسعه برنامههای ورزشی صدا و سیمای مرکز خوزستان دارد، به طوری که مدل بومیسازی شده در این پژوهش میتواند راهگشای مدیران در تدوین استراتژی میان مدت و بلند مدت در حوزه تولید محتوا و پخش برنامههای ورزشی از ابعاد مختلف باشد.
This study has developed a model and examined the effective factors for the development of sports programs in Khuzestan Central Broadcasting. The research is considered as applied research in terms of purpose, and it's considered as descriptive-causal research in terms of data collection. The statistical population of the study included all sports managers of the province (General Department of Sports and Youth of the province and sports delegations), experts of sports management of the province, and senior managers and specialists of Khuzestan Central Broadcasting. The data collection tool was a questionnaire. In order to evaluate the standardization of face validity questionnaire and also through Cronbach's alpha test, the reliability of the questionnaire has been confirmed. After distributing the questionnaire by census among all statistical population, 275 correct questionnaires were collected and then analyzed. All data analysis was performed using SPSS 22 and Smart PLS software. In structural equation modeling, the results showed that all four factors of individual, managerial, organizational and human resources management have a significant effect on the development of sports programs in the Khuzestan Central Broadcasting and in this regard, environmental factors and marketing factors have a moderating role. The achievements of this research have a comprehensive and long-term view on the development of sports programs of Khuzestan Central Broadcasting, so that the localized model in this research can pave the way for managers in developing medium and long-term strategies in the field of content production and broadcasting from different dimensions.