Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی براساس مهارتهای زندگی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری این پژوهش را کل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی چاپ 1400 تشکیل میداد که دارای 24 درس است و با استفاده از روش سرشماری 24 درس کتاب به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، فهرست تحلیل محتوای محقق ساخته است که در هشت بعد (خودآگاهی، مقابله با استرس، روابط بین فردی، حل مساله، تصمیمگیری، تفکر خلاق، تفکر انتقادی و ارتباط موثر) طراحی و تدوین شده است. واحد تحلیل شامل جملات و مضمون متنها، اشکال و تصاویر در نظر گرفته شده است که از حیث توجه به کیفیت هر مولفه در آن درس در طیف (خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد) به آن پرداخته شد. روایی محتوایی فهرست تحلیل محتوا به تایید متخصصان و اساتید رسیده و پایایی آن با استفاده از روش بازآزمایی 87/0 محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (جدول توزیع فراوانی، درصد فراوانی، نمودار، میانگین و انحراف معیار) استفاده شده است. نتایج نشان داد که؛ محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی براساس مهارتهای زندگی (خودآگاهی، مقابله با استرس، روابط بین فردی، حل مساله، تصمیمگیری، تفکر خلاق، تفکر انتقادی و ارتباط موثر مطلوب و بالاتر از متوسط است و این کتاب بیشتر به مولفه ارتباط موثر و کمتر به مولفه تفکر انتقادی توجه نموده است.
Machine summary:
نتايج نشان داد که ؛ محتواي کتاب مطالعات اجتماعي پايه ششم ابتدايي براساس مهارت هاي زندگي (خودآگاهي، مقابله با استرس ، روابط بين فردي، حل مساله ، تصميم گيري، تفکر خلاق ، تفکر انتقادي و ارتباط موثر مطلوب و بالاتر از متوسط است و اين کتاب بيشتر به مولفه ارتباط موثر و کمتر به مولفه تفکر انتقادي توجه نموده است .
بنابراين با عنايت به مطالب ارائه شده سوال اصلي پژوهش حاضر اين است که ؛ «محتواي کتاب مطالعات اجتماعي پايه ششم ابتدايي براساس مهارت هاي زندگي (خودآگاهي، مقابله با استرس ، روابط بين فردي، حل مساله ، تصميم گيري، تفکر خلاق ، تفکر انتقادي و ارتباط موثر) چگونه است ؟».
Albergaria ابزار گردآوري داده ها فهرست تحليل محتوا: در اين پژوهش براي بررسي و تحليل محتواي کتاب مطالعات اجتماعي پايه ششم ابتدايي براساس مهارت هاي زندگي و مولفه هاي آن از طريق فهرست تحليل محتوا که بر اساس مباني نظري مهارت هاي زندگي در هشت بعد (خودآگاهي، مقابله با استرس ، روابط بين فردي، حل مساله ، تصميم گيري، تفکر خلاق ، تفکر انتقادي و ارتباط موثر) و در طيف ٥ گزينه اي ليکرت تهيه شده ، استفاده شده است .
سوال اصلي پژوهش : محتواي کتاب مطالعات اجتماعي پايه ششم ابتدايي براساس مهارت هاي زندگي چگونه است ؟ براي بررسي سوال اصلي پژوهش از ٤٠ گويه در فهرست تحليل محتوا در در هشت مؤلفه ي (خودآگاهي، مقابله با استرس ، روابط بين فردي، حل مساله ، تصميم گيري، تفکر خلاق ، تفکر انتقادي و ارتباط موثر) استفاده شده است که نتايج در جدول ٩ ارائه شده است .