Abstract:
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر قصه درمانی و بازی درمانی بر پرخاشگری کودکان پیش دبستانی و دبستانی صورت
پذیرفت. دوران پیش دبستانی و دبستان زمان های مناسبی برای تشخیص مشکلات رفتاری کودکان از جمله پرخاشگری می
باشد. پرخاشگری، رفتار تند و خشنی است که ممکن است به صورت کلامی، فیزیکی و رابطه ای و آشکار باشد. پرخاشگری در
دوران کودکی عامل خطرناک و مهمی برای بروز رفتارهایی چون گرایش به بزهکاری، ترک تحصیل و خشونت در نوجوانی و
بزرگسالی است بنابرین درمان این مشکل در دوران کودکی ضروری می باشد. چون کودکان حاضر به حضور در جلسات درمانی
و یا مصرف دارو نیستند، بازی درمانی و قصه درمانی از راه های درمانی مناسب برای درمان پرخاشگری در دوران کودکی می
باشند. قصه و داستان ها از جمله برنامه های مورد علاقه کودکان هستند، قصه ها به کودکان این فرصت را می دهند تا
خیالبافی های خود را بیان کنند و آنها را قادر می سازند تا به مسائل و احساسات مهم خود بپردازند. علاوه بر قصه، بازی جق
طبیعی کودک است. کودکان اغلب در بیان شفاهی احساساتشان دچار مشکل هستند و از طریق بازی می توانند احساسات
خود را بهتر نشان دهند. بازی با نقش درمانی خود فرصتی را برای کودک فراهم می آورد تا بتواند نگرانی ها و نارضایتی هایش
از محیط را تخلیه و عواطفش را بیان کند. جهت دستیابی به این هدف از مطالعات کتابخانه ای از قبیل مقالات، ژورنال ها و
و... استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بازی درمانی و قصه درمانی از درمان های موثری noormags ،sid سایت های
برای پرخاشگری کودکان پیش دبستانی و دبستانی می باشند.
Machine summary:
یکی دیگر از روش های مداخله روان شناختی کودک، بازی درمانی است که در دنیای امروز تجلی پیدا کرده و به طور روزافزون از آن استفاده می شود زیرا کودکان اغلب در بیان شفاهی احساساتشان دچار مشکل هستند و از طریق بازی می توانند احساسات خود را بهتر نشان دهند.
پژوهش ذوالمجد و همکاران (١٣٨٦) با عنوان تاثیر شن بازی درمانی بر رفتارهای پرخاشگرانه پسران نشان داد روش شن بازی درمانی به مثابه روشی از روش های درمانی می باشد و موجب کاهش رفتارها و مشکلات هیجانی -رفتاری مانند پرخاشگری در کودکان می گردد[٢٦].
12, یوسفی شهیر و همکاران (١٣٩٩) [42], مقایسه اثربخشی قصه درمانی و بازی درمانی والد-کودک بر پرخاشگری و ترس اجتماعی کودکان با نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای , یافته تحقیق نشان داد که قصه درمانی و بازی درمانی والد-کودک بر پرخاشگری و ترس اجتماعی دانش آموزان تاثیر دارد و باعث کاهش پرخاشگری و ترس اجتماعی در آنها می شود.
تحقیقات داخلی چون زارعی(١٣٩٨)، فاضلی(١٣٩٧)، کشاورز(١٣٩٨)، نصیر زاده و روشن (١٣٨٩) و پژوهش های خارجی چون یو و چویی(٢٠١٧) و کوک و همکاران (٢٠١٤) نشان داد که استفاده کردن از قصه درمانی توسط درمانگر و یا قصه گویی توسط والدین و معلمان به کاهش چشمگیر پرخاشگری در کودکان منجر می شود.
پژوهش های مهرافزا(١٤٠١) و ابراهیمی و همکاران (١٣٩٨) نشان داد که بازی درمانی و انواع آن به گفته آزادی منش و همکاران (١٣٩٦) مانند بازی درمانی عروسکی و ذوالمجد و همکاران (١٣٨٦) شن بازی درمانی موجب کاهش مشکلات رفتاری چون پرخاشگری می شود.
Effects of child-centered play therapy and curriculum-based small-group guidance on the behaviors of children referred for aggression in an elementary school setting.