Abstract:
زیباییشناسی امر سیاسی با هدف «بازتوزیع امر محسوس» و انتقاد از سیاست متعارف که در نگاه رانسیر به آن «پلیس» گفته میشود سعی دارد کنشگران به حاشیه رانده شده را به متن ساحت سیاست برگرداند. در این متن سعی بر آن رویکرد و اندیشه متفکران مختلف درمورد زیبایی-شناسی بیان گردد و سپس با بیان مؤلفههای امر سیاسی و چالشهای سوژه سیاسی در اعصار مختلف با کمک رویکرد زیباییشناسانه رانسیر به سیاست، رفع نواقص این رویکرد و افزودن مؤلفههای جدید به آن به زیباییشناسی نسبت سوژه و امر سیاسی پرداخته شود. در تحلیل زیبایی-شناسانه امر سیاسی در این متن سوژه سیاسی باید برای تحقق امر سیاسی سوژهشدگیش را از درونماندگاری من فاعلی و من مفعولی کسب کند، با معنا پیوند داشته باشد، مسئله محور و دغدغه مند باشد، به رخدادهای حقیقت گونه وفادار باشد و این امر سبب حرکت جوهری در سوژه سیاسی شود؛ امر سیاسی نیز به جز تحولات فرمی باید از لحاظ محتوایی نیز دچار تحول گردد و با اخلاق مداری و عشقورزی پیوند بخورد.
Political aesthetics seeks to bring the marginalized actors back to the realm of politics with the aim of "redistributing the tangible" and criticizing conventional politics, which in Jacques Ranciere's view is called "policing." In this text, we try to express the approach and thought of different thinkers and thinkers about aesthetics, and then by expressing the components of political affairs and the challenges of political subjects in different eras with the help of Ransier's aesthetic approach to politics, eliminate the shortcomings of this. Approach and add new components to it to pay attention to the aesthetics of the subject and political matter. In the aesthetic analysis of political matter in this text, the political subject must acquire his subject-being from the inner self of the active and the passive, in order to realize the political matter, be connected with the meaning, be problem-oriented and concerned, to truthful events. Be loyal and this will cause a substantial movement in the political subject; and the political matter, in addition to formal developments, must also change in terms of content and be linked to morality and lovemaking and be measured by new criteria. It is in this realm that bioethics and lovemaking are possible in the aesthetic realm of politics in the light of new criteria for measuring the actions and meaningful resistance of the political subject.