Abstract:
هدف: هدف اساسی از انتخاب موضوع و انجام تحقیق در زمینه خلاقیت دانشآموزان و نگرشهای فرزندپروری والدین، دستیابی به نتایجی است که احتمالا حاکی از ارتباط برخی از عوامل بین آنهاست. برای انجام پژوهش از روش توصیفی (پیمایشی) استفاده شده است. نوع نگرش فرزندپروری والدین به عنوان متغییر مستقل و میزان خلاقیت دانشآموزان به عنوان متغییر وابسته در نظر گرفته شده است. به منظور آزمون فرضیههای تحقیق، اطلاعات مورد نیاز از طریق اجرای دو پرسشنامه (1- آزمون زمینهیابی مداد کاغذی چندجوابی سنجش خلاقیت 2- پرسشنامه زمینهیابی ارزشیابی نگرش والدین) جمعآوری شده است. روشکار: اجرای هر دو پرسشنامه درمدارس تیزهوشان به روش سرشماری ودرمدارس عادی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام گرفته است. جامعه و نمونهآماری درمدارس استعدادهای درخشان 100 نفر پسر و 90 دختر (جمعا 190 نفر) و والدین آنها تشکیل داده است و در مدارس عادی نیز100نفرپسر و 90 نفر دختر (جمعا190نفر) به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی با نرم افزار آماری16 SPSS صورت گرفته است. نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاکی است ضریب همبستگی بین شیوههای فرزندپروری والدین و رشد خلاقیت دانشآموزان مدارس عادی رابطه معنیداری وجود دارد.، ضریب همبستگی بین شیوههای فرزندپروری والدین و رشد خلاقیت دانشآموزان استعدادهای درخشان رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون Tمستقل نشان داد بین شیوههای فرزندپروری دانشآموزان مدارس عادی و استعدادهای درخشان تفاوت معنی داری وجود دارد.
Purpose: The main purpose of choosing the topic and conducting research in the field of students' creativity and parents' parenting attitudes is to reach results that probably indicate the relationship between some factors. A descriptive (survey) method has been used to conduct the research. The type of parenting attitude of parents is considered as an independent variable and the level of creativity of students is considered as a dependent variable. In order to test the research hypotheses, the required information has been collected through the implementation of two questionnaires (1- multi-answer paper-pencil contextualization test to measure creativity, 2- contextualization questionnaire to evaluate parents' attitudes). Methodology: Both questionnaires were administered in gifted schools by census method and in normal schools by stratified random sampling. The population and statistical sample in gifted schools consisted of 100 boys and 90 girls (190 people in total) and their parents, and in normal schools, 100 boys and 90 girls (190 people in total) were selected by stratified random method, data analysis using Descriptive and inferential statistical methods were performed with SPSS 16 statistical software. Conclusion: The results of the research show that there is a significant correlation coefficient between the parenting methods of parents and the creativity growth of normal school students. There is a significant relationship between the correlation coefficient between parents' parenting methods and the creativity of gifted students. The results of the independent T-test showed that there is a significant difference between the parenting methods of normal school students and gifted students.