Abstract:
هدف از این پژوهش پیشبینی تصمیمگیری پرخطر بر اساس سبکهای تصمیمگیری و سرسختی روانشناختی در دانشجویان دختر و پسر بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان مؤسسه آموزش عالی احرار رشت در نیمسال دوم سال تحصیلی 1399-1400 بودند که 287 نفر از آنها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. نتایج این مطالعه بیانگر این بود که سرسختی روانشناختی با سبکهای تصمیمگیری در دانشجویان دختر و پسر رابطه معنادار دارد. همچنین سرسختی روانشناختی با تصمیمگیری پرخطر در دانشجویان دختر رابطه معنیدار نداشت؛ اما رابطه تمام مؤلفههای سرسختی روانشناختی با تصمیمگیری پرخطر در دانشجویان پسر معنادار بود. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سبکهای تصمیمگیری دانشجویان دختر و مبارزهجویی دانشجویان پسر تغییرات مربوط به تصمیمگیری پرخطر را بهصورت معناداری پیشبینی میکند. این مطالعه نشان داد که توجه به متغیرهای سرسختی روانشناختی و سبکهای تصمیمگیری در دانشجویان جهت پیشگیری از تصمیمگیریهای پرخطر و بهبود تصمیمگیریهای آنها بیشازپیش باید موردتوجه دانشگاهها و مراکز آموزشی قرار گیرد.
This study aimed to predict risky decision-making based on decision-making styles and psychological hardiness in both male and female students. The present study was a descriptive correlational study. The population of this research was all the Ahrar Institute of Technology and Higher Education students in the second semester of the academic year 1399-1400 (2020-2021), of which 287 participants were selected by the available sampling method. This study showed that psychological hardiness significantly correlates with decision-making styles in male and female students. In addition, psychological hardiness did not have a significant relationship with risky decision-making in female students. However, the relationship between all components of psychological hardiness with risky decision-making in male students was significant. The regression analysis showed that the decision-making styles of female students and the challengingness of male students significantly predict the changes related to high-risk decision-making. This study showed that the variables of psychological hardiness and decision-making styles in students to prevent high-risk decisions and improve their decisions should be given more attention by educational systems.