Abstract:
زمینه و هدف: امکانات آموزشی مناسب درکنار ذهن فعال و باانگیزه یادگیرندگان، پیشرفت کشور را به دنبال خواهد داشت؛ از این رو، یکی از اولویتهای مهم پژوهشی در این عرصه، شناخت و بررسی عوامل مؤثر در سلامت روان دانشآموزان است که اجزاء اصلی سیستم آموزشی به حساب میآیند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علّی خودشناسی انسجامی و نیازهای بنیادین روان شناختی با بهزیستی روانشناختی با توجه به نقش میانجیگری ذهنآگاهی در دانشآموزان دوره متوسطه تهران انجام گرفت. روش پژوهش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی با توجه به تعداد متغیرها بر روی یک نمونه 352 نفری انجام شد که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از میان کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 انتخاب شدند. پرسشنامههای خودشناسی انسجامی قربانی و همکاران (2008)، نیازهای بنیادین روانشناختی لاگاردیا و همکاران (2000)، بهزیستی روانشناختی ریف (1989) و ذهنآگاهی فرایبورگ (2006) اجرا شدند و دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در سطح معناداری 0.01>P توسط نرم افزار AMOS و SPSS ورژن 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: مدل ساختاری پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی و خودشناسی انسجامی با میانجیگری ذهنآگاهی در دانشآموزان با دادههای گردآوریشده، برازش قابلقبول و مطلوبی داشت (0.01>P)؛ بنابراین میتوان چنین نتیجهگیری کرد که ارضاء نیازهای بنیادین روانشناختی و خودشناسی انسجامی با میانجیگری ذهنآگاهی، بهزیستی روانی را در دانشآموزان دوره متوسط تبیین میکند. نتیجهگیری: با توجه به ارتباط مثبت و معنادار بهزیستی روانشناختی با نیازهای بنیادین روانشناختی و خودشناسی انسجامی و تأیید نقش میانجی ذهنآگاهی در این فرآیند و اهمیت بهزیستی روانشناختی در پرورش و ارتقاء عملکرد تحصیلی دانشآموزان، توجه به سطح ذهنآگاهی و ارضای نیازهای بنیادین روانشاختی دانشآموزان در مدارس از اهمیت بسیاری برخوردار است و توصیه میشود مدارس در برنامه کار خود برنامههایی را برای ارتقاء سطح خودآگاهی دانشآموزان و آشنایی و بهکارگیری بیشتر مفاهیمی چون ذهنآگاهی، ترتیب دهند و محیطهای آموزشی را به گونهای برنامهریزی کنند که بتواند پاسخگوی نیازهای بنیادین دانشآموزان باشد.
Background and Aim: appropriate educational facilities, along with the active and motivated minds of learners, will lead to the progress of the country; Therefore, one of the important research priorities in this field is to identify and investigate the effective factors in the mental health of students, which are considered the main components of the educational system. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the causal relationship between coherent self-awareness and basic psychological needs with psychological well-being with regard to the mediating role of mindfulness in middle school students of Tehran. Method: This descriptive correlational study was conducted on a sample of 352 people, who were selected by multi-stage cluster sampling method from among all secondary school students of the 2nd district of Tehran in the academic year of 2019-1400. Ghorbani et al.'s (2008), basic psychological needs of LaGuardia et al.'s (2000), Rief's psychological well-being (1989) and Freiburg's mindfulness (2006) questionnaires were implemented and the data were collected using descriptive statistics, Pearson correlation and structural equation modeling methods in P>0.01 significance level was analyzed by AMOS software and SPSS version 24. Results: The structural model of predicting psychological well-being based on basic psychological needs and self-knowledge, with the mediation of mindfulness in students, had an acceptable and favorable fit (PConclusion: Considering the positive and meaningful relationship of psychological well-being with basic psychological needs and coherent self-knowledge and confirming the mediating role of mindfulness in this process and the importance of psychological well-being in nurturing and improving the academic performance of students, paying attention to the level of mindfulness and satisfying the basic psychological needs of students in schools It is very important and it is recommended that schools organize programs in their work program to improve the level of self-awareness of students and to familiarize and apply more concepts such as mindfulness, and to plan educational environments in a way that can meet the basic needs of students.