Abstract:
زمینه و هدف: یکی از مهمترین اشکال تعارض والدین و فرزندان، نحوه استفاده و حضور آنان در شبکههای اجتماعی است. بر این اساس هدف از مطالعه حاضر تحلیل جامعهشناختی تأثیر شبکه اجتماعی تلگرام بر تعارضات تربیتی والدین و فرزندان بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است و جامعه آماری پژوهش دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران هست که نمونهای به حجم 391 نفر به روش خوشهای مرحلهای انتخاب شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از روش تحقیق پیمایشی بر پایه الگوی تعارض با والدین «فاین، جی مورلند و اندرو شوبل» و پرسشنامه محقق ساخته(حاوی9 سؤال مربوط به متغیر مستقل(شکل و قالب، محتوایشبکه تلگرام)و13سؤال مربوط به متغیر وابسته (نوع و سطح تعارض) گردآوریشده است. پایایی کل پرسشنامه بهوسیله ضریب آلفای کرونباخ 83/0تأیید و اطلاعات گردآوریشده توسط روشهای توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزارهای spss وAmos تحلیل شد. یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که متغیر شکل و قالب استفاده از تلگرام با ضریب (3.856) بیشترین تأثیر را بر تعارضات تربیتی در میان دانشآموزان دارد و متغیر محتوی شبکه اجتماعی تلگرام با ضریب(0.227) در مرتبه بعدی قرار دارد. درمیان متغیرهای عامل شکل و قالب استفاده از تلگرام، متغیر میزان استفاده از تلگرام درطول شبانهروز با ضریب(2.08)و ازمیان متغیرهای عامل محتوی شبکه اجتماعی تلگرام، متغیر میزان حذف مخاطبین مانند موسسه، سازمان یا مرکز در تلگرام، با ضریب(0.142) بیشترین تاثیر بر تعارضات تربیتی را دارند. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای دیگر پژوهش مهمترین عامل ایجاد تعارضات دانشآموزان با والدین مربوط به ارتباط با جنس مخالف با ضریب (1.235) و در خصوص سطح تعارض، مؤثرترین عامل حل اختلاف با نصیحتپذیری و احترام متقابل با ضریب(0.185) بوده است.
Background and Aim: One of the most important forms of conflict between parents and children is their use and presence in social networks. Based on this, the aim of the present study was the sociological analysis of the effect of the Telegram social network on the educational conflicts of parents and children. Research method: The research method is descriptive-analytical, and the statistical population of the research is the second high school students of Tehran city, a sample size of 391 people was selected by staged cluster method. The required information was obtained using a survey research method based on the conflict pattern with parents "Fine, J. Moreland and Andrew Schaubel" and a researcher-made questionnaire (containing 9 questions related to the independent variable (shape and format, content of the Telegram network) and 13 questions related to the variable. dependent (type and level of conflict) has been collected. The reliability of the whole questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha coefficient of 0.83 and the collected information was analyzed by descriptive and inferential methods with the help of spss and Amos software. Results: The findings of the research indicate that that the variable form and format of using Telegram with a coefficient (3.856) has the greatest effect on educational conflicts among students, and the content variable of the Telegram social network is in the next order with a coefficient (0.227). Telegram, the variable of the amount of use of Telegram during the day and night with a coefficient (2.08) and among the variables of the Telegram social network content factor, the variable of deleting contacts such as institutions, organizations or centers in Telegram, with a coefficient of (0.142) have the greatest effect on educational conflicts. Conclusion: According to the other findings of the research, the most important factor in creating conflicts between students and their parents is related to the relationship with the opposite sex with a coefficient of (1.235) and regarding the level of conflict, the most effective factor in conflict resolution is adviceability and mutual respect with a coefficient of (0.185) has been.