Abstract:
زمینه و هدف: پژوهشهایی در زمینه عامل تعیین کننده سواد رسانهای انجام گرفته است. اما این امر در یک مدل علی کمتر انجام گرفته است. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی سواد رسانه ای مبتنی بر مهارت های فراشناختی، راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و خود کارآمدی با میانجی گری تفکر خلاق در دانشجویان می باشد روش پژوهش: بدین منظور از بین دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران شمال تعداد 318 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان آزمودنی انتخاب گردیدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های سواد رسانه ای، مهارت های فراشناختی ولز، راهبردهای یادگیری خود تنظیمی پینتریچ و دی گروت، خودکارآمدی شوارتز و تفکر خلاق عابدی گرد آوری شد. اطلاعات با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS-graphic تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که برازش مدل مفهومی پیشنهادی پژوهش مورد تأیید است. همچنین نتایج نشان داد که هر سه متغیر پیش بین مهارتهای فراشناختی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و خودکارآمدی با میانجیگری تفکر خلاق بر سواد رسانهای تاثیر دارند. نتیجه گیری: یافته های حاصل از پژوهش حاضر می تواند مورد استفاده ی دانشگاهها، مراکز آموزشی، سازمان صدا و سیما، مراکز فرهنگی و سایر متخصصان مرتبط قرار گرفته و در جهت پیشرفت و بهبود سواد رسانه ای نقش داشته باشد.
Background and Aim: Some research has been conducted on the determinant of media literacy. However, this is less done in a causal mode. Therefore, the aim of this study was to develop a causal model of media literacy based on metacognitive skills, self-regulatory learning strategies and self-efficacy mediated by creative thinking in students. Methods: For this purpose, 318 students of Azad University, North Tehran Branch were selected as the subjects by available sampling method. Data were collected using the Media Literacy Questionnaire, Wells Metacognitive Skills, Pintrich and De Groot Self-Regulatory Learning Strategies, Schwarzer Self-Efficacy, and Abedi's Creative Thinking. Data were analyzed with the aid of structural equation modeling and AMOS-graphic software. Results: The results showed that the fit of the proposed conceptual model of the research is approved, and all the three predictor variables of metacognitive skills, self-regulated learning strategies and self-efficacy mediated by creative thinking effect on media literacy. Conclusion: The findings of the present study can be used by universities, educational centers, IRIB, cultural centers and other related experts and can play a role in the development and improvement of media literacy.