Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین وضعیت اقتصادی و طرد اجتماعی در بین معلمان شهر زاهدان است. پژوهش به روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان نواحی یک و دو شهر زاهدان در هر سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 357 نفر برآورد شد. شیوه نمونهگیری، ترکیبی از روشهای نمونهگیری تصادفی طبقهای و خوشهای بود. نتایج تحقیق نشان میدهد احساس طرد اجتماعی در بین معلمان در حد متوسط است. از نظر وضعیت اقتصادی اکثریت معلمان صاحب خانه هستند، پایگاه اقتصادی و هزینه های ماهیانه خانوار متوسطی دارند، احساس فقر آنها زیاد و میزان رضایتشان از وضعیت اقتصادی کشور خیلی کم می باشد. همه متغیرهای وضعیت اقتصادی با احساس طرد اجتماعی رابطه معناداری دارند که در این میان رابطه پایگاه اقتصادی معکوس می باشد. همچنین بین ویژگیهای زمینهای (جنسیت، سن، میزان تحصیلات، قومیت و مذهب)، ویژگیهای شغلی (وضعیت استخدامی، مقطع تدریس و سابقه کار) و احساس تبعیض اجتماعی با احساس طرد اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره خطی نشان میدهد که مدل مرکب از متغیرهای پایگاه اقتصادی، احساس تبعیض اجتماعی، هزینه های ماهیانه خانوار، احساس فقر و جنسیت در سطح بسیار معناداری به میزان 43 درصد از تغییرات احساس طرد اجتماعی معلمان را تبیین میکنند و متغیر پایگاه اقتصادی، بیشترین سهم را دارد.
The purpose of this study is to investigate the relationship between economic status and social exclusion among teachers in Zahedan. The research was conducted by survey method . The statistical population includes all teachers in districts 1 and 2 of Zahedan city in all three grades. The sample size was estimated to be 357 using the Cochran's formula. The sampling method is a combination of stratified random sampling methods and cluster sampling. The results show that the feeling of social exclusion among teachers is moderate. In terms of economic status, the majority of teachers are homeowners, are in middle economic class, have a moderate monthly household expenses, their sense of poverty is high and their level of satisfaction with the country's economic situation is very low. All variables of economic status have a significant relationship with the feeling of social exclusion, in which the relationship of economic class is inverted. There are also significant relationships between gender, age, level of education, ethnicity , religion, employment status, teaching level and work experience and feelings of social discrimination and feelings of social exclusion. The results of linear multivariate regression analysis show that the model composed of variables of economic status, feeling of social discrimination, monthly household expenses, feeling of poverty and gender at a very significant level explain 43% of changes in teachers' feeling of social exclusion.
Machine summary:
نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره خطی نشان می دهد که مدل مرکب از متغیرهای پایگاه اقتصادی، احساس تبعیض اجتماعی، هزینه های ماهیانه خانوار، احساس فقر و جنسیت در سطح بسیار معناداری به میزان ٤٣ درصد از تغییرات احساس طرد اجتماعی معلمان در زاهدان را تبیین می کنند.
بر این اساس ، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است که رابطه وضعیت اقتصادی و احساس طرد اجتماعی معلمان در شهر زاهدان چگونه است ؟ پیشینه پژوهش تحقیقات مشابه یا مرتبط داخلی و خارجی در جدول ١ خلاصه شده اند: جدول ١- پیشینه پژوهش های داخلی و خارجی محققین , نام پژوهش , نوع پژوهش , نتایج هاشمی و همکاران (١٤٠٠), تحلیل تجربه زیسته فقرای شهری از طرد اجتماعی از بازار کار، موردمطالعه : مناطق ١٧، ١٨ و ١٩ شهر تهران , کیفی: نظریه زمینه ای , در نتیجه مقوله هسته ای با عنوان طرد اجتماعی از بازار کار ظاهر گردید.
بنابراین مدل نظری تحقیق را می توان به صورت شکل ١ نشان داد: (به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل ١- مدل نظری تحقیق با توجه به چارچوب و مدل نظری، فرضیه های تحقیق عبارت اند از: - بین ویژگی های زمینه ای (جنسیت ، سن ، وضعیت تأهل ، میزان تحصیلات ، رشته تحصیلی، قومیت و مذهب ) معلمان در شهر زاهدان و احساس طرد اجتماعی آن ها رابطه وجود دارد.