Abstract:
اپیدمی کووید - 19، شرایطی را در زندگی امروز ایجاد کرده است که به شیوهی سابق نمیتوان از آموزش سنتی وحضوری استفاده نمود. به همین دلیل روش آموزش دیگری به نام آموزش مجازی پیشنهاد شده است. آموزش آنلاین یک نوع شیوهی آموزش از راه دور است که بر پایهی سیستمهای رایانه ای، اینترنت، نرم افزارها و برنامههای متفاوت میباشد و دارای مزایایی مانند فعال شدن بیشتر فراگیران و معایبی مانند حضور مستقیم نداشتن و همچنین مشکلات اینترنتی است. این آموزش در صورت توجه و حمایت کافی و برنامهریزیدقیق برای پیشرفت آن بسیار کارآمد خواهد بود.امروزه شیوه آموزش مجازی، پدیدهای نو محسوب میشود و هنوز در بسیاری از نقاط جهان ناشناخته مانده یا شناخت اندکی از آن وجود دارد. اگرچه ویروس کرونا موجب تعطیلی ناخواسته و طولانی مدت مدارس شد؛ اما جریان آموزش هیچگاه متوقف نبوده است. البته در صورتی که خانوادهها از نظر تامین امکانات آموزشی مورد نیاز برای آموزش مجازی، مانند کامپیوتر و گوشی هوشمند، مشکلی نداشته باشند. مباحث آموزشی از جمله ارکان حائز اهمیت است که تعبیهی زیرساختهای متناسب با بستر جامعه برای پیشرفت و ارتقای آن ضروری است. از آنجا که مبحث آموزش نیز مانند بسیاری از راهبردهای دیگر از ویژگی قابلیت بهینه سازی برخوردار است، لذا با توجه به وضعیت جامعهی معاصر و حضور تکنولوژی و فناوریهای موجود، مبحث آموزش مجازی مطرح شده و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به جد به آن پرداخته میشود.
Machine summary:
از سویی دیگر، بحران کرونا میتواند فرصتی برای شناسایی ضعفها، کمبودها و نقصهای زیرساختی در این زمینه و نمایان ساختن عدم توازن در توزیع زیرساختهای مورد نیاز در بخش اینترنت و شبکههای تلویزیونی به خصوص در مناطق دور از دسترس و محروم و شناسایی این کمبودها و تلاش در جهت بر طرف کردن آنها باشد و این به مثابه رشد و تعالی در این زمینه و جنبه مثبت شرایط به وجود آمده و خود نقطه آغازی برای تداوم و ارتقاء کیفیت بحث آموزش مجازی در آینده است.
فضای مجازی و شبکههای اجتماعی به علت ایجاد سهولت در ارتباط و امکانات زیاد دیگری که دارند، به یک پدیده جذاب و فراگیر تبدیل شده اند که به سرعت جای خود را در عرصه تعاملات اجتماعی باز کرده اند و همه افراد اجتماع در تمامی ردههای سنی را درگیر خود کردهاند از آنجایی که کودکان و نوجوانان بسیار تاثیر پذیر تر و حساس تر از قشر سنی بزرگسال هستند، بیشترین تاثیر شبکههای اجتماعی بر این گروه سنی مشاهده میشود به گونهای که میتواند نقشی حساس در آینده زندگی آنها داشته باشد و میزان رشد و یادگیری آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
مشخص کردن برنامهی آموزشی و تعیین حد و حدود در هر محیط آموزشی مشخص بودن مرزها و برنامهها بسیار مهم هستند، به ویژه در فضای مجازی که این تصور برای دانشآموزان وجود دارد که هر زمان و در هر ساعت میتوانند تکالبف درسی خود را ارائه دهند و یا این انتظار را از معلم دارند که در هر ساعت از شبانه روز پاسخگوی آنها باشد.