Abstract:
موافقان و مخالفان محیی الدین ابن عربی، وحدت وجود را همواره به او نسبت داده اند. اما ابن عربی اصطلاح وحدت وجود را خود هیچگاه بهکار نبرده است. انتساب وحدت وجود به ابن عربی، بیش از آنکه ریشه در نوشتههای ابن عربی داشته باشد، ریشه در معارضهجوییهای مخالفان ابن عربی دارد. نخستین شخصی که وحدت وجود را به ابن عربی نسبت داد، ابن تیمیّه بود. دوگانهی وحدت وجود/وحدت شهود در هند سبب کجفهمی میراث ابن عربی، و دستآویزی برای اهداف سیاسی-اجتماعی برخی مسلمانان ملّیگرا شد. ویلیام چیتیک میکوشد تا دلایل انتساب وحدت وجود به ابن عربی را واکاوی کرده و در باب این انتساب داوری کند. چیتیک در پایان نتایج سیاسی-اجتماعی انتساب وحدت وجود به ابن عربی را بررسی میکند.
Proponents and opponents of
Muhyiddin Ibn Arabi have always attributed
the notion of the unity of existence to him.
But Ibn Arabi never used the term unity of
existence himself. The attribution of the unity
of existence to Ibn Arabi, rather than having its
roots in Ibn Arabi›s writings, has its roots in
the conflicts of Ibn Arabi›s opponents. The first
person who attributed the unity of existence
to Ibn Arabi was Ibn Teymiyyah. The duality
of existence/unity of intuition in India caused
a misunderstanding of the legacy of Ibn Arabi,
and was an excuse for the socio-political goals
of some nationalist Muslims. William Chittick
tries to analyze the reasons for attributing the
unity of existence to Ibn Arabi and judge about
this attribution. In the end, Chittick examines
the socio-political results of attributing the
unity of existence to Ibn Arabi.