Abstract:
آگاهیبخشی قیمت سهام در بین سرمایهگذاران و تحلیلگران بازار سرمایه، بهعنوان معیاری از وضعیت آتی شرکت برای بیان اطلاعاتی که به راحتی در دسترس افراد برون سازمانی نیست، بسیار جذاب است. علاوهبر این، اگر واحدها بتوانند تصمیمات مالی خود را بر اساس قیمت سهام قرار دهند؛ آنها قادر خواهند بود تفاوت بین عوامل بازار و اطلاعات مربوط به شرکت را کاهش دهند و به یک الگوی ثابت در تصمیمگیریهای استراتژیک خود دست یابند. لذا هدف این پژوهش بررسی رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی، اطلاعرسانی قیمت سهام با تاکید بر نقش واسطهای حاکمیت شرکتی است. بدین منظور دادههای 186 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و با استفاده از مدل رگرسیون مبتنی بر دادههای ترکیبی و با استفاده از نرمافزار Eviews8 مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج آماری آزمون فرضیههای تحقیق نشان میدهد که بین مسئولیت اجتماعی شرکت و اطلاعرسانی قیمت سهام و حاکمیت شرکتی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین نقش میانجی حاکمیت شرکتی مورد تایید است. همچنین، در شرکتهای با مسئولیت اجتماعی بالاتر، تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت و حاکمیت شرکتی بر اطلاعرسانی قیمت سهام قویتر است. نوآوری پژوهش: این پژوهش اولین پژوهشی است که رابطه فوق را در ایران به عنوان کشور در حال توسعه بررسی کرده است. لذا پژوهش حاضر به توسعه علم و دانش در این حیطه کمک مینماید
Abstract Stock price informativeness, as a measure of the future state of the company to express information that is not easily accessible to outsiders is very attractive among investors and capital market analysts. In addition, if entities can base their financial decisions on stock prices; They will be able to reduce the differences between market factors and information about the company and achieve a consistent pattern in their strategic decisions. To achieve this goal, the purpose of this study is to investigate the relationship between social responsibility disclosure, Stock price informativeness with emphasis on the mediating role of corporate governance. For this purpose, the data of 186 companies listed on the Tehran Stock Exchange and using a regression model based on composite data and using Eviews8 software has been tested. The statistical results of testing the research hypotheses show that there is a positive and significant relationship between corporate social responsibility and Stock price informativeness and corporate governance. Therefore, the mediating role of corporate governance is approved. Therefore, in companies with higher social responsibility, the impact of corporate social responsibility and corporate governance on, Stock price informativeness is stronger at the same time. Research innovation: This research is the first research that has examined the relationship between disclosure of social responsibility and stock price informativeness in Iran as a developing country. The present research helps to develop science and knowledge in this field.
Machine summary:
نتايج آماري آزمون فرضيه هاي تحقيق نشان مي دهد که بين مسئوليت اجتماعي شرکت و اطلاع رساني قيمت سهام و حاکميت شرکتي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
اين سطح از افشاي 1 Gassen 2 Kommunuri 3 He 4 Feng 5 Cheng 6 Ahmad قضاوت و تصميم گيري در حسابداري و حسابرسي دورة ٢/ پياپي ٦/ تابستان ١٤٠٢ داوطلبانه سبب کاهش چشم گير عدم تقارن اطلاعاتي ميان سرمايه گذاران و شرکت شده و نهايتا ريسک سرمايه گذاري به طور محسوس کاهش مي يابد (چنگ و همکاران ، ٢٠١١).
باروسکاتي و استريمکين ٥(٢٠٢١) در پژوهش خود اذعان نمودند که شرکت هايي که به دنبال ابتکار در گزارشات مسئوليت اجتماعي هستند، مي توانند به دليل ايجاد وجهه عمومي يا شهرت خوب ، از مزاياي رقابتي نسبت به ساير 1 Tan 2 Gabriel 3 LiangTang & Xiangyu Wan 4 Anh-Tuan Doan & Kun-Li Lin 5 Barauskaite & Streimikiene قضاوت و تصميم گيري در حسابداري و حسابرسي دورة ٢/ پياپي ٦/ تابستان ١٤٠٢ شرکت ها برخوردار شوند و سود بيشتري را بدست آورند و بازده سرمايه گذاري بيشتري را کسب نمايند.
جدول ٤: آزمون همبستگي (رجوع شود به تصویر صفحه) منبع : يافته هاي پژوهشگر قضاوت و تصميم گيري در حسابداري و حسابرسي دورة ٢/ پياپي ٦/ تابستان ١٤٠٢ ٥- نتايج تخمين مدل پژوهش آزمون فرضيه اول : نتايج حاصل از آزمون F ليمر، هاسمن و دوربين واتسون جدول زير به شرح ذيل ارائه شده است .