Abstract:
فرسودگی تدریجی بافتهای تاریخی ایران مجریان، طراحان و مردم را ملزم به استفاده از رویکردهای احیاء و بازآفرینی کرده است. ترکیب بازآفرینی با گردشگری خلاق و فرهنگ درآمد تضمین شدهایی در طولانی مدت برای احیاء به ارمغان میآورد. شناخت پارادیمها و اصول مشترک بین دو رویکرد با تاکید داشتن بر زمینهی فرهنگی در فضاهای شهری مانند محورهای فرهنگی حائز اهمیت است. هدف پژوهش سنجش اثرشاخصهای مشترک دو رویکرد در خیابانها و محورهای فرهنگی موجود در بافتهای تاریخی اصفهان است. به همین منظور دو سوال اساسی مطرح میشود؛ شاخصهای موثر از منظر رویکرد گردشگری خلاق در جهت بازآفرینی بافت تاریخی شهر اصفهان از طریق محورهای شهری کدام است؟ و دیگر آنکه چه شاخصهایی بیشترین و کمترین وزن را در محورهای فرهنگی- گردشگری اجرا شده به خود اختصاص دادهاند؟ غایت تحقیق کاربردی است. دادههای پژوهش حاصل از مطالعات اکتشافی و کتابخانهایی است. توصیف دادهها از طریق مطالعات کیفی است و تحلیل آن بر اساس روشهای کیفی است. نوع پژوهش کیفی است و شامل روشهایی مانند مصاحبه و تحلیل کیفی اسناد است و نتیجه به صورت کیفی ارائه گشته است. دستاوردهای پژوش نشان میدهد که همافزایی گردشگری خلاق در اشکال سخت افزار خلاق، نرم افزار خلاق، سازمانهای خلاق با استراتژیهای بازآفرینی فرهنگ- مبنا مانند گردشگری، رویداد مداری، برند سازی میتواند متضمن احیای بافت تاریخی در طولانی مدت شود. پدیدار شدن اثر هم افزائی این دو رویکرد در فضایهای شهری را میتوان در خیابانها و محورهای فرهنگی جستوجو کرد و فرهنگ نیز به عنوان موتور محرکهی توسعه در فضاهای شهری عمل میکند. چهل شاخص برای سنجش کیفیت محورهای فرهنگی در چهار بعد کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی استخراج شده است. بر اساس یافتهها، سنجش اثر هر شاخص به صورت کیفی با تاکید بر فرهنگ نشان داد که بعد اجتماعی و اقتصادی از ضعفهای آشکارتری نسبت به دو بعد کالبدی و زیست محیطی برخوردار است.
The gradual exhaustion of Iranian historical contexts has forced anchors, designers, and people to use regenerative and recreational approaches. Combining recreation with creative tourism and a long-term guaranteed income culture will bring about a resurgence. Understanding the paradigms and principles between the two approaches is important with an emphasis on the cultural context in urban spaces such as cultural axes.
The purpose of this study is to evaluate the effect of common approaches of the two approaches on the streets and cultural axis in Isfahan historical contexts. For this purpose, two basic questions are raised: what are the effective indicators from the perspective of creative tourism approach to recreate the historical texture of Isfahan city through urban axes? And what other indicators have the highest and lowest weight in the cultural-tourism axes implemented?
The bottom line is applied research. Research data comes from exploratory and library studies. The data are described through qualitative studies and their analysis is based on qualitative methods. The type of research is qualitative and involves methods such as interviewing and qualitative analysis of documents and the results are qualitative. Achievements demonstrate that the synergy of creative tourism in the forms of creative hardware, creative software, creative organizations with culture-based strategies of recreation, such as tourism, orbital event, branding can bring about a revival of the context. Become a long-term history. The emergence of the synergistic effect of these two approaches in urban spaces can be traced through the streets and through cultural centers, and culture also acts as a driving force for development in urban spaces. Forty indicators have been extracted to measure the quality of cultural axes in four physical, social, economic and environmental dimensions. Based on the findings, the evaluation of the effect of each indicator qualitatively with an emphasis on culture showed that the social and economic dimension had more obvious weaknesses than both
physical and environmental dimensions.