Abstract:
منظور از سیاست های اقتصادی رسول خدا (ص)، هدایت ها و راهبردهای اقتصادی مستخرج از احکام حکومتی و ضوابط و قوانین مستخرج از منبع وحی است. تحقیق حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر اسناد و منابع کتابخانه ای در مقام پاسخ به این پرسش است که وضعیت مدینه در هنگام هجرت و پایان حکومت رسول خدا چگونه بود و حضرت چه سیاست های اقتصادی ای در دوران کوتاه حاکمیت خود اتخاذ کردند؟ یافته های تحقیق حاکی است که حضرت با تربیت انسان ها زیرساخت های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی را به سرعت و به نحو کارا ایجاد کردند و مسیر را برای رشد و پیشرفت جامعه فراهم ساختند؛ زندگی همراه با تعصبات قبیله ای یثرب را منسجم کردند؛ جنگ های قبیله ای و ناامنی را به صلح، و جامعه متشتت را به مجموعه ای منسجم تبدیل نمودند و با تربیت توحیدی جامعه، فضای کسب وکار کارا ایجاد کردند و سرانجام یثرب متفرق را به امت واحده و مدینه طیبه بدل ساختند و توانستند در مدت بسیار کوتاه، با اعمال سیاست های دقیق، در رفتارهای فعالان اقتصادی و درنتیجه ساختارها و نهادها تحول اساسی ایجاد کنند و بالاترین رشد و پیشرفت ممکن در جامعه اعرابی آن زمان را پدید آورند.
The ‘economic policies of the Messenger of Allah’ means economic guidelines and strategies derived from governmental decrees and regulations and laws derived from revelation. Using a descriptive-analytical method and based on library sources and documents, this research tries to answer the following questions: how was the state of Medina during the migration of the Prophet and at the end of his reign and what economic policies did he adopt during his short reign. This research shows that the Holy Prophet created cultural, social and economic infrastructures quickly and efficiently by training the human and paved the way for the growth and progress of the society. He integrated Yathrab's people who had tribal fanaticism; he turned the tribal wars and insecurity into peace, and the scattered society into a coherent nation. Training a monotheistic society, he created an efficient business environment, and finally, turned the dispersed Yathrib into a united nation and a good city. Applying precise policies, he was able to create a fundamental change in the behavior of economic activists and - as a result - in the present structures and institutions and he brought about the highest possible growth and progress in the Arab society of the time.
Machine summary:
تحقيق حاضر با روش توصيفي ـ تحليلي و با تکيه بر اسناد و منابع کتابخانهاي در مقام پاسخ به اين پرسش است که وضعيت مدينه در هنگام هجرت و پايان حکومت رسول خدا( چگونه بود و حضرت چه سياستهاي اقتصاديای در دوران کوتاه حاکميت خود اتخاذ کردند؟ يافتههاي تحقيق حاکي است که حضرت با تربيت انسانها زيرساختهاي فرهنگي ـ اجتماعي و اقتصادي را بهسرعت و بهنحو کارا ايجاد کردند و مسير را براي رشد و پيشرفت جامعه فراهم ساختند؛ زندگيِ همراه با تعصبات قبيلهاي يثرب را منسجم کردند؛ جنگهاي قبيلهاي و ناامني را به صلح، و جامعة متشتت را به مجموعهاي منسجم تبديل نمودند و با تربيت توحيدي جامعه، فضاي کسبوکار کارا ايجاد کردند و سرانجام يثرب متفرق را به امت واحده و مدينة طيبه بدل ساختند و توانستند در مدت بسيار کوتاه، با اعمال سياستهاي دقيق، در رفتارهاي فعالان اقتصادي و درنتيجه ساختارها و نهادها تحول اساسي ایجاد کنند و بالاترين رشد و پيشرفت ممکن در جامعة اعرابي آن زمان را پديد آورند.
آيا ممکن است که قرارگاه هدايت درخصوص دغدغة صبح تا شب مردم ساکت باشد و برنامه نداشته باشد؟ آيا ممکن است کتاب هدايت که مدعي «بيانگر همهچيز و هدايتگري» است، دربارة مسائل اصلي و نيازهاي جامعه سکوت کند؟ سيرة رسول خدا( نشان ميدهد که حضرت نهتنها به مباحث اقتصادي ورود پيدا کردند، بلکه کارآمدترين تدبيرها را انجام دادند.
الگوي پيشرفت مطلوب و الگوهاي خرد پيشرفت، مانند الگوي بازار و فضاي کسبوکار مطلوب، توزيع مطلوب، مواسات، سياستگذاري مطلوب، تقدير معيشت مطلوب، بيتالمال و بودجهريزي مطلوب، و همة الگوهاي خرد پيشرفت و سياستگذاري براي اجراي آن، در درون کتاب زندگي، سبک زندگي رسول خدا( و سياستهاي آن حضرت قرار دارد.