Abstract:
یکی از مسایل مهم در آموزش و پرورش، تربیت اخلاقی است؛ چون آموزش و پرورش نقش مهمی در تربیت اخلاق مدار در دوران کودکی و بعد از آن ایفا می کند و سبب رشد شخصیت دانش آموزان، نگرش و آگاهی آنان می شود. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان پایه دوم ابتدایی از منظر توجه به مولفه های تربیت اخلاقی است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و جامعه پژوهش، محتوای کتاب درسی هدیه های آسمان پایه دوم ابتدایی است. در این مطالعه از روش تحلیل محتوا و از روش «آنتروپی شانون» برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که در کتاب هدیه های آسمان پایه دوم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه دینداری (394/0) و کمترین آنها مربوط به مولفه های تفکر و تعقل و احترام (0) است. با توجه به یافته های پژوهش در محتوای این کتاب، به برخی از مولفه های تربیت اخلاقی کمتر توجه شده است. توجه به مولفه های اخلاقی و آموزش آن به دانش آموزان دوره ابتدایی، می تواند نگرش ها، عادت ها و رفتارهای مناسبی را در آنان ایجاد نماید و ارزش های اخلاقی و معنویت را در وجودشان نهادینه سازد.
Moral education is an important issue in education because education plays an important role in children’s moral training during and after childhood and contributes to the development of students' personality, attitude and awareness. This research aims to examine and analyze the content of the book "the Gifts of Heaven" taught at the second grade in terms of the components of moral education. As to the purpose, the research is applied, and the research subject is the content of the textbook "the Gifts of Heaven" taught at the second grade of elementary school. In this study, content analysis and "Shannon entropy" methods have been used for data analysis. The research findings showed that in the book "the Gifts of Heaven" at the second grade, the religiosity component (0.394) has the highest coefficient of importance and the lowest one (0) is related to the components of thinking, reasoning and respect. Based on the research findings, little attention has been paid to some components of moral education in the content of this book. Paying attention to moral components and teaching them to primary school students can create appropriate attitudes, habits and behaviors and institutionalize moral values and spirituality in them.
Machine summary:
غلامپور و همکاران (1398) در پژوهشي تحت عنوان «تحليل محتواي کتب هديههاي آسماني دوره دوم ابتدايي براساس مؤلفههاي تربيت اخلاقي» دريافتند که به طور نامتعادل به اين مؤلفهها در کتابهاي پايههاي مذکور پرداخته شده است.
نفر و همکاران (1398) در پژوهشي تحت عنوان «تحليل محتواي کتابهاي درسي مطالعات اجتماعي و فارسي (خوانداري) و هديههاي آسمان و علوم تجربي پايه پنجم و ششم ابتدايي براساس مفاهيم اخلاقي» دريافتند که چيدمان مفاهيم اخلاقي در کتب درسي مورد توجه قرار نگرفته است و از ميان 12 مفهوم اخلاقي، تنها «تفکر»، «رفتار نيک» و «همکاري» مورد توجه قرار گرفته است و ساير مفاهيم از نظر تعداد تکرار و تنوع چينش در پايههاي مختلف فاقد کارايي لازماند.
عبدالرحيميان و دارابي (1397) در پژوهشي تحت عنوان «تحليل محتواي کتاب هديههاي آسمان پايه پنجم ابتدايي از منظر توجه به مؤلفههاي تربيت اخلاقي» دريافتند که مؤلفه مربوط به تفکر و تعقل با 56 مورد، بيشترين فراواني را به خود اختصاص داده است.
1. روششناسي پژوهش هدف اين پژوهش، بررسي و تحليل محتواي کتاب هديههاي آسمان پايه دوم ابتدايي از منظر توجه به مؤلفههاي تربيت اخلاقي است.
در اين مطالعه از روش «آنتروپي شانون» براي تجزيه و تحليل دادهها در محتواي کتاب درسي هديههاي آسمان پايه دوم ابتدايي استفاده شده است.
غلامپور و همکاران (1398) در تحليل محتواي کتب هديههاي آسماني دوره دوم ابتدايي براساس مؤلفههاي تربيت اخلاقي دريافتند که به طور نامتعادل به اين مؤلفهها در کتابهاي پايههاي مذکور پرداخته شده است.