Abstract:
از آنجا که کار، ضرورت توسعه است و اکثریت افراد بیشتر وقت خود را درمحیط کار می گذارنند عامل
انگیزه مهم و ضروری است. انگیزه قلب آموزش وپرورش است. انگیزه چند وجهی است و دو عامل مهم
تر آن همان برانگیختن فعال کردن، انرژی زایی و انتخاب رفتار است. در هر سازمانی انگیزه برای کار
مهم و ضروری است و این موضوع برای آموزش وپرورش و در راس آن معلم باید بیشتر مورد توجه قرار
بگیرد؛ زیرا معلمان سرمشق فضائل اخلاقی و سرشار از روح خدمت گزاری هستند وانگیزه حالتی روانی
است که رفتار را در جهت هدف یا اهدافی نیرو می بخشد، فعال می سازد و هدایت می کند. اکثر
کشورها به معلمان اثربخش و با انگیزه به عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش وپرورش نیاز دارند تا بتوانند
دانش آموزان را در قالب سیستم تعلیم و تربیت پرورش داده و برای آینده ای بهتر آماده کنند. از آنجا
که کار و شغل الزمه رشد و توسعه است و اکثریت افراد بیشتر وقت خود را در محیط کار می گذرانند،
عامل انگیزه مهم و ضروری است. هر شغلی با فرسودگی همراه است، اما در برخی مشاغل بنا به نوع کار،
تنوع وظایف و مسئولیت های آن فرسودگی بیشتر است و معلمی یکی از حرفه هایی است که در معرض
این فرسودگی قرار دارد که با راهکارهای مناسب می توان از فرسودگی شغلی این قشر زحمتکش و
دلسوز جامعه کاست وانگیزه ورضایت شغلی ایجاد کرد که بازده و نتیجه آن پیشرفت و توسعه جامعه
خواهد بود و همگان از آن بهره مند خواهند شد. لذا شناخت معلم و کشف نیازها و عوامل ایجادکننده
انگیزه های وی میتواند در اثر بخشی فرایند تدریس نوین باعث پویایی و رشد نظام یادگیری و کارایی
نظام آموزش و پرورش شود. در این مقاله اطلاعات از روش توصیفی، کتابخانه ای بدست آمده است
Machine summary:
با عنايت به اينکه يکي از مشکلات نظام هاي آموزش وپرورش درسراسرجهان افت تحصيلي است وجامعه ما هم دراين رهگذر سالانه ميلياردها ريال از سرمايه کشور را از دست ميدهد و بـا توجه به اينکه روش هاي سنتي و بدون انعطاف گذشته دراين امر دخالت بسياري دارد وهمچنين دراين راستا نقش معلم در پيشگيري ازاين افت ، حياتي است و با عنايت به اينکه کسب علوم وفنون جديد درسايه بهره گـيري از روشـهاي نوين آمـوزشي امکان پذيراست و معلم درجهت دستيابي به اين هدف نقش اساسي را به عهده دارد لذا شناخت معلم وکشف نيازها وعوامل ايجـادکننده انگيزه هاي وي مي تواند در اثر بخشي فرايند تدريس نوين باعث پويايي و رشد نـظام يادگـيري وکـارايي نظام آموزش و پرورش شود و همچنين باتوجه به ارتباط بين انگيزه معلمان با عملکرد دانش آموزان و اينکه معلم بـا انـگيزه دانش آموز با انگيزه بار مي آورد اين سئوال مطرح است که راهکارها و عوامل ايجـادکننده انـگيزه مـعلمان چيست ؟ به نقل از رضوي ١٣٧٣: «باتوجه به اينکه بررسي هاي مختلف نشان مي دهد که فردي که نـسبت به شغل خود انگيزه کافي را ندارد و از آن احساس رضايت نمي کند، همواره تا آخرين روزهـاي زندگي شغلي خود، هـم خـود رنج مي برد و هم ديگران ؛ به ويژه اگر معلم باشد موجب نابساماني هاي رفتاري، عاطفي وآموزشي دانش آموزان مي شود».