Abstract:
ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﻌﺪاد و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن در ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﯾﺮﻧﺎ از دﯾﺪﮔﺎه ﮐﺎرﮐﻨﺎن اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ 250 ﻧﻔﺮ از ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺷﺎﻏﻞ ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﯾﺮﻧﺎ و ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﺪول ﮐﺮﺟﺴﯽ- ﻣﻮرﮔﺎن، 148 ﻧﻔﺮ ﺑﺼﻮرت ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪ. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﻌﺪاد ﺻﯿﺎدی، ﻣﺤﻤﺪی و ﻧﯿﮏﭘﻮر) 1391 (، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن اﺳﭙﺮﺗﯿﺰ) 1995 (و ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ داﻧﻬﺎم و ﻫﻤﮑﺎران) 1998 (ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﻌﺪاد و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن و اﺑﻌﺎد آن ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮی ﻧﯿﺰ ﻧﺸﺎن داد ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﻌﺪاد و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪی ﻣﻌﻨﺎداری) 0/001 <P (ﺗﻮان ﺗﺒﯿﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﯾﺮﻧﺎ را ﺑﻪ ﻣﯿﺰان 42 درﺻﺪ دارا اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﻪ ﺑﻌﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﻌﺪاد ﯾﻌﻨﯽ ﺟﺬب اﺳﺘﻌﺪاد، ﻫﻤﺴﻮﺳﺎزی و ﻧﮕﻬﺪاﺷﺖ اﺳﺘﻌﺪاد و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﺳﺘﻌﺪاد ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﻣﻌﻨﺎدار ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ. از ﻣﯿﺎن اﺑﻌﺎد ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن، ﻓﻘﻂ ﻣﻌﻨﯽداری در ﺷﻐﻞ، داﺷﺘﻦ ﺣﻖ اﻧﺘﺨﺎب، ﻣﺆﺛﺮ ﺑﻮدن و ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﺑﺎ دﯾﮕﺮان ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ دارد.
The purpose of this study was to The knowledge and Causes of use green marketing in sports products (Case study: Mazandaran Province). The research method was descriptive-correlational; Survey research & procedure was done by field. The statistical population of Mazandaran sports store was customers and 352 randomly selected cluster samples were selected based on Monroe method. A researcher-made questionnaire was used to collect information. To analyze the inferential statistics for Kolmogorov-Smirnov test for normalization, and to test the research hypotheses, t-test, analysis of variance (ANOVA) and structural equation modeling with AMOS software and statistical software SPSS22 at the significance level 0.05 was used. Research findings show that factors such as green sport products, green propaganda, green price, green products and the quality of green products affect consumers' knowledge and use of sport products. Also, there is no difference between the awareness and the causes of the use of sporty products in terms of demographic components (age groups, education level and gender). Manufacturers of green sport products should design, produce and sell green sports products according to the components mentioned.
Machine summary:
کلمات کلیدی: آگاهی، بازاریابی سبز، محصولات ورزشی - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهیدرجایی، تهران، ایران -استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهیدرجایی، تهران، ایران -استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهیدرجایی، تهران، ایران -دبیر تربیت بدنی، آموزش و پرورش، بانه، ایران مقدمه طی سالهای اخیر، نگرانی جامعه در مورد محیط زیست نه تنها یک مبحث حائز اهمیت برای عموم بلکه در تحقیقات آکادمیک نیز موضوع با اهمیتی تلقی میشود و در حالی که آگاهی عموم در مورد محیط در حال افزایش است، با ظهور محصولات مصرفی جدید و افزایش رفاه جامعه و تلاش هر چه بیشتر سازمانها در پیشی گرفتن از رقبا، رویکرد بازاریابی به رویکرد مشتري محور تغییر یافته است (دل افروز و همکاران، 1394).
در اين اقدامات شركتها بايد فعاليتهاي خود را در توليد، توزيع، تبليغ و قيمت گذاري محصولات به گونهاي انجام دهند كه ضمن حداقل نمودن زيانهاي زيست محيطي، مصرف كنندگان را به سوي رفتاري محيط زيست دوستانه سوق دهند (رعنایی و اله یاری - Green Consumer Behaviour - Hartmann & Ibanez - Rahbar & Abdul Wahid ورزش به عنوان يكي از مهمترين و جذابترين صنايع در جهان است كه محصولات آن با رقابتهاي زیادی در سطح جهان مواجه است (کشگر و همکاران، 1392).
نیز ارزشزا هستند یا بازاریابی سبز عاملی است که در ذهن مشتریان ایجاد ارزش میکند و بر رفتار خرید مشتریان محصولات ورزشی موثر است؟ همچنین آگاهی از بازاریابی سبز و عوامل زیر مجموعه آن با میزان استفاده مشتریان ورزشی رابطه دارد؟ - Ottman - Barber - Schlegelmilch - D’Souza - Han روش تحقیق پژوهش حاضر با توجه به موضوع از نوع تحقیقات توصیفی بوده و از لحاظ هدف کاربردی است و بر اساس میزان نظارت و درجه کنترل و گردآوری دادهها از نوع تحقیقات میدانی به شمار میرود.