Abstract:
نقاب یکی از تکنیکهای پرکاربرد در شعر معاصر عربی است که شاعر با بهرهگیری ازآن در پس نقاب یک شخصیت برجستة تاریخی، سیاسی، اجتماعی و یا مذهبی پنهان میشود و از زبان او دردها و دغدغههای خود را بیان میکند. باوجود اینکه تکنیک نقاب را در شعر معاصر عربی به فراوانی میبینیم، اما این تکنیک در شعر فارسی نیز نمونههایی دارد؛ پژوهش حاضر حضور نقاب را در شعر عبدالوهاب البیاتی و مهدی اخوان ثالث، دو شاعر معاصر عراقی و ایرانی، بررسی نموده، اثبات مینماید که نزدیکی ایران و عراق به یکدیگر و فضای یکسان سیاسی و اجتماعی دو کشور و رویدادهایی که این دو جامعه از سر گذراندهاند، تاثیری یکسان بر دیدگاهها و افکار این دو شاعر برجای نهاده، بهگونهای که هردو برای توصیف آنچه بر ایشان گذشته ازاین اسلوب نیز بهره بردهاند.
The Mask is one of the particular techniques of contemporary poets in Arabic literature, the poet uses it to hide behind the mask of historical, political, social or religious geniuses to express his concerns. In spite of that the mask is special for Arabic poems but this techniques has several instances in Persian poems. This study has investigated this technique in the poems of, Abdolvahab Albayati & Mehdi Akhavan-Sales, two current poets of Iraq and Iran; At the end proves that proximity of Iran and Iraq and The same social and political atmosphere and the same events that two communities have passed, has The same effects on the views and thoughts of these two poet so that both of them have benefited the same style to describe what they passed.