Abstract:
این مقاله به بررسی چگونگی تاثیر شعر رمانتیک اروپا بر روند پیدایش و تکامل شعرنو پارسی میپردازد. تاملی براشعار نیما یوشیج به عنوان پایه گذار شعر نو پارسی و چند تن از نوپردازان پس از او نشان میدهد که شعر رمانتیک اروپا تاثیر عمیقی برابعاد مختلف شعرنو پارسی نهاده است. هوگو، دوموسه، گوتیه و دیگران در شعر فرانسه ووردزورث، کلریج، شلی و دیگر رمانتیکهای انگلیس برای شکستن قالبهای صوری و مفهومی نئوکلاسیک تغییراتی را در شعر لازم میدیدند تا به وسیله آنها بتوانند شعر را ازخمودگی در محتوی، قالب و زبان درآورند. نیما نیز آن تغییرات را در شعر کهن پارسی به کار گرفت و به دیگران هم معرفی کرد. در این مطالعه بازتاب چند اصل شعر رمانتیک اروپا در آثار منظوم نیما، توللی، فرخ زاد، نادرپور و اخوان مورد بررسی قرار گرفته است تا بیانگر عمق تاثیر شعر دوره رمانتیک اروپا بر پیدایش و رشد شعر نو پارسی باشد. در این نوشتار قصد بر این است که یکی از عوامل موثر در شکل گیری شعر نو یعنی اصول و مبانی رمانتیسم ادب و هنر اروپا را در این زمینه مورد بررسی قرارگیرد.علاوه بر نیما پیروان او نیز در بسیاری از محورهای مورد بحث شعر نو تحت تاثیرشعر اروپا و به ویژه شعر رمانتیک این دیار بودهاند. این تاثیرپذیری که به طور مستقی مو غیرمستقیم صورت گرفته است، علاوه بر مضامین شعری در صورت اشعار نوپردازان نیزمشهود است.
Machine summary:
در این مطالعه بازتاب چند اصل شعر رمانتیک اروپا در آثار منظوم نیما، توللی، فرخ زاد، نادرپور و اخوان مورد بررسی قرار گرفته است تا بیانگر عمق تأثیر شعر دوره رمانتیک اروپا بر پیدایش و رشد شعر نو پارسی باشد.
در آستانه شعر نو جنگ جهان گير اول با همه مصائبي كه براي ايران داشت، زمينه جنبش و تحولي جهانبيني قديمي مردم اين كشور فراهم آورد و حوادث شگرف اجتماعي و سياسي سالهاي بعد بحراني در پهنهي ادبيات اين سرزمين ايجاد كرد كه پايان آن ناپيدا بود.
در اوايل سالهاي 40، نادرپور نسبت به موضوعها و مسايل عمومي رغبت نشان ميدهد و پس از ان به وسعت حماسه كشيده ميشود و از آنجا است، كه سبك او تغيير مييابد: به جاي كلمات جلا داده براق و دقت در جدا ساختن اشكال سازنده شعر، سعي ميكند، با نمود شعر كلاسيك، تصاويري را با چشم اندازها و مقياسهاي زندگي اجتماعي معاصر، از نو بيافريند و با خلق كلماتي كاملاً از نوع قصار، كم و بيش ريتم شعرش را به سوي هموار شدن ببرد.
خود شاعر، اين مجموعه را، از ميان آثار ديگرش، برگزيده است.
جمعبندی با يك جمعبندي كلي ميتوان اين نتيجه را گرفت كه نيما يوشيج با استقرار و نفوذ انديشهها و عقايد و جهانبيني جديد خود، در آثار و خلاقيت شاعرانه اش، احساس مينمود كه نيازمند بيان نظريههاي خود در خصوص ادبيات و هنر، به طور كامل است.