Abstract:
دولت باز بهعنوان دولتی که بر اساس حق بر دانستن بنا شده، از کارکردهای مثبتی در تعامل با شهروندان برخوردار است، و بر مقبولیت دولت و اقدامات آن تاثیر میگذارد. دادههای دولت باز اخیرا به عنوان ابزاری برای نوآوری، افزودن ارزش و بهبود نتایج در بخشهای مختلف، عمومی و خصوصی، توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. اگرچه برخی از مزایای طرحهای دولت باز به ویژه در بازده اقتصادی و نظایر آن در گذشته ارزیابی شده است، اما ارزیابی آن در حوزه حقوق و سیاست با تاکید بر اعمال سیاست دولت باز برای مدیریت همهگیری کویید 19 کمتر مشاهده شده است. چالش اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش دولت باز بر مدیریت همهگیری کووید 19 در مقایسه با سیاستهای اعمالشده از سوی دولت ایران بود. مشخص شد که قوانین ایران در زمینه تفکیک اطلاعات قابل انتشار و غیر قابل انتشار، لزوم انتشار کلیه اطلاعات، مگر در موارد استثنایی و شیوههای نظارت و شکایت در موارد عدم انتشار اطلاعات با ضعفهای اساسی روبرو است. در مجموع، شاخصهای دولت باز همچون شفافیت و اعتماد دارای ضعفهای اساسی میباشند، و عدم ارائه به موقع و موثر اطلاعات و دلایل تصمیمگیری ها به مدیریت ضعیف همهگیری کووید 19 منجر گردید.
Open government, as a government based on the right to know, has positive functions in interacting with citizens, and it affects the acceptability of the government and its actions. Open government data has recently attracted a lot of attention as a tool to innovate, add value and improve outcomes in various sectors, public and private. Although some of the benefits of open government plans have been evaluated in the past, especially in terms of economic efficiency and the like, its evaluation in the field of law and politics, emphasizing the application of open government policy to manage the Covid-19 pandemic, has been less observed. The main challenge of the current research was to investigate the role of open government in the management of the Covid-19 epidemic in comparison with the policies implemented by the Iranian government. It was found that Iran's laws in the field of separation of publishable and non-publishable information, the need to publish all information, except in exceptional cases, and the methods of monitoring and complaining in cases of non-publishing of information are faced with fundamental weaknesses. In general, the indicators of open government, such as transparency and trust, have fundamental weaknesses, and the lack of timely and effective provision of information and reasons for decisions led to the poor management of the Covid-19 pandemic.
Machine summary:
اعمـال سياسـت »دولـت بـاز«؛ راهـکاري بـراي مديريـت همه گ يــري در ايــران )بررســي مــوردي کوويــد ١٩( يداله قاسم زاده لالمي* محمد جواد جعفري** ايرج رنجبر*** چکيده »دولــت بــاز« بــه عنــوان دولتــي کــه بــر اســاس »حــق بــر دانســتن « بنــا شــده اســت ، کارکردهـاي مثبتـي در تعامـل بـا شـهروندان دارد و بـر مقبوليـت دولـت و اقدامـات آن اثـر ميگـذارد.
اسـت عـلاوه بـر ايـن ، ميتـوان بـه مطالعـات غياثونـد٣ )١٣٩٩( بـا عنـوان »سـازوکار اعتمـاد مـردم بـه عملکــرد دولــت در شــرايط شــيوع کرونــا«؛ يــزدي فيضآبــادي، اميــري و ســيدي )١٣٩٩( بــا عنــوان »سياســت هاي پيش گيرانــه کنتــرل همه گيــري بيمــاري کوويــد ١٩: يــک مطالعــه و مــرور ســريع از کشــورهاي شــرق و جنــوب شــرق آســيا«؛ نصوحــي، اعتباريــان ، پيکانــي و ابراهيــم زاده ٤ )١٤٠٠( بــا عنــوان »تبييــن مــدل خط مشــيگذاري بــاز در تحقــق اصــول دولــت بــاز«؛ جلينيــک ٥ )٢٠١٩( بــا عنـوان »از تئـوري تـا عمـل : داده هـاي دولـت بـاز، پاسـخ گويي و ارائـه خدمـات «؛ فتـزر٦ و همـکاران 1-Burlacu, Sorin.
بــا تأمــل در منابــع مرتبــط ميتــوان دريافــت کــه اعمــال سياســت ها نســبت بــه همه گيــري کوويـد ١٩ از منظرهـاي مختلـف و بـر پايـه الگوهـاي نظـري انديشـه ورزان مختلـف ، در پژوهش هـاي زيـادي انجـام شـده اسـت ، امـا بـه طـور مشـخص ، کاربسـت الگـوي دولـت بـاز بـراي مديريـت ايـن همه گيــري در ايــران مشــاهده نشــد.
Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Ap- proaches, London: Sage Publications; 2014 4-Governrnce for susainable growth and equity report of international conference, New York: UNDP, Management Development and Governance Division, Bureau for Develop- ment Policy, 1997 5-Habermas, Jurgen, The Structural Transformation of the Public Sphere (1962, trans.