Abstract:
در دیدگاه ویکتور فرانکل معنا درمانی عبارت از درمان از رهگذر معنا یا شفابخشی از رهگذر معناست. فرانکل اراده معطوف به معنا را سرچشمة همة انگیزهها و اهداف انسان میداند. انسان در معنی درمانی باید برای سلامت روان خویش، آزادی انتخاب رفتار داشته باشد و قدم در معنویت ناخودآگاه خود بگذارد و با پاسخ به کشف ناخودآگاهش، حقیقت متعالی درونی خویش را کشف نماید تا بتواند از اساسی-ترین رنج آدمی یعنی مرگ نیز، تعریفی زیبا داشته باشد. به عقیدة فرانکل معناجویی و یافتن معنای زندگی در واقع تجلّی انسانیت است و معنا مانند ایمان، امید و عشق کشف کردنی است. مولانا در مثنوی معنوی به دنبال ایجاد انگیزه و شوق به زندگی همراه با معنویت است. او میکوشد موانع رسیدن به معنویّت را از پیش پای سالک بردارد. تحمّل رنجها، مسئولیّتپذیری، عشق راستین، اعتقاد راسخ به خدا راهکارهای رسیدن به معنویّت است. دیدگاه عرفانی مولوی با روانشناسی معناگرای ویکتور فرانکل همسوست. از این روی در پژوهش حاضر بر اساس نظریۀ معنادرمانی فرانکل به تحلیل مفهوم معنی و شوق زندگی در مثنوی معنوی پرداخته میشود. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و از نوع کتابخانهای است. در این پژوهش مؤلّفههای رنج، تحمّلپذیری، مسئولیتپذیری، عشق و دینداری نظریۀ فرانکل در مثنوی معنوی تبیین و تفسیر شده است. در روانشناسی معنیگرای فرانکل و تعالیم عملی عرفان مولانا به رنج و سختی با دید مثبت نگریسته میشود و هردو استقامت و تحمّل را در برابر مصائب و مصاعب عامل پختگی و وسیلۀ کمال انسان میدانند.
In Victor Frankl's view, meaning therapy is healing through meaning or healing through meaning. Frankel considers the meaning-oriented will to be the source of all human motives and goals. In meaning therapy, man must have the freedom to choose behavior for his mental health and step into his subconscious spirituality, and in response to his unconscious discovery, discover his transcendent inner truth so that he can give a beautiful definition of the most basic human suffering, namely death. Have. According to Frankel, meaning and finding the meaning of life is in fact the manifestation of humanity, and meaning, like faith, hope and love, can be discovered. Rumi in Masnavi Manavi seeks to create motivation and enthusiasm to live with spirituality. He tries to remove the obstacles to spirituality from the seeker. Tolerance of suffering, responsibility, true love, firm belief in God are the ways to reach spirituality. Rumi's mystical view is consistent with the semantic psychology of Victor Frankl. Therefore, in the present study, based on Frankel's theory of semantic therapy, the concept of meaning and desire for life in the spiritual Masnavi is analyzed. The research method is descriptive-analytical and library type. In this research, the components of suffering, tolerance, responsibility, love and religiosity of Frankel's theory have been explained and interpreted in the spiritual Masnavi. In Frankl's semantic psychology and the practical teachings of Rumi's mysticism, suffering
Machine summary:
عرفان ، معنادرماني، مثنوي مولوي مقدمه معنا درماني در عقيده فرانکل عبارت از درمان از رهگذر معنا يا شفابخشي از رهگذر معناست و بر اين تأکيد دارد که فرويد، ارادة معطوف به لذت را سرچشمۀ تمام انگيزه هاي انسان ميداند و آدلر نيز ارادة معطوف به قدرت را، اما لوگراتراپي، اراده معطوف به معنا را سرچشمۀ همۀ انگيزه ها و اهداف انسان ميداند، يعني انسان در تحليل وجودي يا معنيدرماني بايد براي سلامت روان خويش ، آزادي انتخاب رفتار خود را داشته باشد و قدم در معنويت ناخودآگاه خود بگذارد و با پاسخ به کشف ناخودآگاه خود، حقيقت متعالي دروني خويش را کشف نمايد تا بتواند حتي از اساسي ترين رنج آدمي يعني مرگ نيز، تعريفي زيبا داشته باشد و سرانجام زندگي را پوچ و بيهوده نپندارد و در اين عرصۀ پوچي، بي هدفي و بي معنايي زندگي که دامن گير بشر امروزي شده است ، خلأ وجودي خويش را با کشف معنا پر سازد، زيرا به عقيدة فرانکل معناجويي و يافتن معناي زندگي در واقع تجلي انسانيت است و معنا نيز مانند ايمان ، اميد و عشق ، يافتني و کشف کردني است .
در واقع مثنوي تصويري کامل از انسان و آلام انساني را ترسيم کرده است و با بيان چشم اندازهاي زندگي و آشکارسازي دغدغه ها و بيراهه ها در مسير تعالي، راه کارهايي روان شناسانه و نجات بخش بيان ميکند و با نمايش لايه هاي نهاني وجود آدمي در اثناي حکايات مرموز خويش ، او را به سوي آرامش رواني و دروني سوق ميدهد تا حدي که تمام افکار دروني بشر را ميتوان در انديشه هاي 265 مولوي يافت ، به ويژه بشر امروزي که نيازمند پويايي انديشه است براي تسکين آلام دروني و ترميم خلأ وجودي خويش از ديدگاه فرانکل حتي غم و رنج مرگ هم واقعيت زندگي را جلوه اي خاص ميبخشد و وجود آدمي را شکوفا نموده و به تعالي ميرساند.