Abstract:
اختلاف میان مصاحف شهرها که غالباً به 44 فراز قرآنی محدود میشود از دیرباز مورد توجه بوده و توضیحی روشن را مطالبه میکرده، بیشتر دانشمندان مسلمان فرازهای یادشده را از جملۀ قراءاتی معرفی میکنند که خلیفۀ سوم به آسمانی بودنشان باور داشته، اما چون در این فرازهای خاص امکان بازتاب دادن دو قرائت آسمانی با یک صورت نوشتاری ممکن نبوده کاتبان وی مجبور گشتند آنها را در مصاحف عثمانی توزیع نمایند؛ بررسی چگونگی این توزیع نشان میدهد مصاحف شامی و عراقی همواره در تقابل با هم قرار داشته و در هیچ فرازی از آن 44 فراز مشترک نبودهاند، این در حالی است که کتابت مصاحف عثمانی با هدف یکسانسازی مصاحف و به علت بالا گرفتن اختلاف قرائت میان شامیان و عراقیان رخ داد، ناهماهنگی میان این هدف و چگونگی آن توزیع میتواند ارتباط اختلافات یادشده با مصاحف عثمانی و آسمانی بودنشان را تضعیف و بشری بودن برخیشان را تقویت نماید در حالی که چگونگی توزیعشان در مصاحف شهرها هم میتواند نشان دهد کدام صورت نوشتاری صحیح و موافق با نزولِ شفاهی کلام خدا و کدام صورت نوشتاری خطا و مخالف با آن است.
The difference between the Masahif of the cities, which is often limited to 44 Quranic verses, has been noticed for a long time and demanded a clear explanation. Most of the Muslim scholars introduce the mentioned verses among the readings that the third caliph believed to be heavenly; but since it was not possible to reflect two heavenly readings with one written form in these particular passages, it’s writers were forced to distribute them in Ottoman Masahif. Examining how this distribution shows that Syrian and Iraqi Masahif have always been in conflict with each other and in none of those 44 verses have they been common. This is despite the fact that the writing of the Ottoman Masahif took place with the aim of unifying the Masahif and due to the growing difference in reading between the Syrians and the Iraqis. The inconsistency between this goal and the manner of its distribution can weaken the relationship of the mentioned differences with the Ottoman Masahif and their heavenly nature and strengthen the humanity of some of them. While the way they are distributed in the Masahif of the cities can also show which written form is correct and agrees with the oral revelation of God's word and which written form is wrong and against it.