Abstract:
امروزه اطلاعات به عنوان مرجع و ابزار اصلی قدرت و برتری رقابتی شناخته میشود. در این میان مفهوم جدیدتر و کاراتری از اطلاعات بهنام هوشمندی، اهمیت خود را برجسته ساخته و جایگاه اطلاعات را به خود اختصاص داده است. بهواقع، تغییرات مستمر و پرشتاب محیط فعالیت سازمانها و دولتها و کمیت و کیفیت منابع تحت اختیار آنها، بعلاوه ارتباط و وابستگی سازمانها و کشورها به یکدیگر در سطح جهانی، نوید از ابهام روز افزون محیطی میدهد. در همین راستا، هوشمندیاستراتژیک برای کمک و پشتیبانی آنها در این جهت و افزایش قدرت نرم طراحی شده است. هوشمندیاستراتژیک را میتوان به عنوان؛ فرایندی سیستماتیک و پیوسته به منظور تولید اطلاعات و هوشاستراتژیک، به صورت عملی در راستای تسهیل تصمیمگیری و دستیابی به منافع و مزیت رقابتی همچنین بازدارندگی دانست. از طرفی، مرور بر تجربه فعالیت بخشهای حاکمیتی دولتها نشان میدهد که رویکرد پشتیبانی از تصمیمگیری استراتژیک و بهرهمندی از قدرت نرم بسیار مورد تاکید است و با منافع ملی و مزیت رقابتی سخت عجین میباشد. از اینرو به جهت ضعف مطالعات و منابع داخلی و ضرورت و اهمیت ارتقاء ساختار برنامهریزی، تصمیمگیری و اطلاعات استراتژیک و در راستای ایجاد چارچوبی برای هوشمندیاستراتژیک، نسبت بهطرح مقاله حاضر اقدام شد. در همین راستا به واسطه روشهای تحقیق کیفی نسبت به تامین اهداف و پاسخ به این که توسعه قابلیتهای استراتژیک و تصمیمگیری با استفاده از ظرفیت مدیریت هوشمندیاستراتژیک چگونه است، اقدام گردیده و در نتایج این تحقیق تعریف کاملی از قابلیتهای مربوطه و استفاده از ظرفیت همچنین جوانب متصور بر آن ارایه شده است.
Today, information is considered as the core and the main tool of power and competitive advantage. Meanwhile, the more efficient concept of information called intelligence has highlighted its importance and placed information. The continuous and rapid changes in the environment of organizations and governments, and the quantity and quality of the resources under their jurisdiction, as well as the interconnect of organizations and countries, give rise to increasing ambiguity in the environment. In this regard, strategic intelligence is designed to help and support them in this direction so increase its soft power.Strategic intelligence can be considered as a systematic and continuous process for generating information and strategic intelligence in order to facilitate decision-making and gaining competitive advantage and benefits as well as deterrence. So, a review of the experience gained by governments’ shows that the approach to supporting strategic decision-making and the enjoyment of soft power is emphasized and it is inextricably linked to national interests and competitive advantage.Therefore, due to the weakness of studies and internal resources and necessity also importance of improving the planning structure, decision making and strategic information, and in order to create a framework for strategic intelligence, this paper proposed. In this regard, through qualitative research methods, it is aimed at providing goals and responding to the development of strategic capabilities and decision-making using the strategic intelligence management capacity, and in the results of this research a fine definition of relevant capabilities and the use of capacity is also provided by the prospects.
Machine summary:
کليه نکات مهم مستخرج از مرور مباحث را به شرح ادامه ، ذکر شده است ؛ -شناخت و بررسي ؛ محيط دروني و بيروني همچنين وضعيت گذشته ، حال و آينده ، به همراه بررسي و تحليل وضعيت آينده و روندها و رفتارها، بعلاوه پايش تغييرات ، -ارائه ؛ مسير، خط مشي و برنامه همچنين شکل دهي به آينده و ارائه پيش بيني و اهداف بلندمدت ، بعلاوه طراحي يک تصوير کلي و توام بودن با نتيجه گيري و پيشنهاد، به همراه اعلام هشدار در زمان مقتضي، -شکل دهي و تغيير؛ باورها، رويکردها و تعهدات ، همچنين پيشگيري از غافلگيري و اثرگذاري بر کنش ها، اقدامات و تصميمات (استراتژيک ) و مشروعيت بخشي به اعمال مديران ، بعلاوه اثرگذاري بر مديريت استراتژيک و رهبري و پيشتازي در حوزه فعاليت به منظور کسب موفقيت و منافع و بهره مندي از مزيت رقابتي ، -نهادينه سازي ؛ هوشمندي استراتژيک به عنوان يک فرايند سازماني و ترويج فرهنگ سازماني مربوطه و ايجاد يادگيري سيستماتيک و بهبود مستمر در سازمان ، بعلاوه نهادينه سازي و ترويج تفکر سيستمي و تفکر استراتژيک در سازمان و ذينفعان ، -بهره گيري ؛ از فناوري هاي مناسب و افراد متخصص و نيز بهترين الگوهاي موجود در اين زمينه ، در کنار توسعه مشارکت و همکاري کارکنان و ذينفعان ، توام با ايجاد انگيزش ، ترغيب و تشويق در آنها و اطلاع افراد از نقش خود، بعلاوه بهره مندي از مدلسازي و شبيه سازي ، گزارشات و داشبوردها، همچنين انواع هوشمندي ، -قابليت هاي اطلاعاتي ؛ متصور براي هوشمندي استراتژيک به اين قرار ميباشند: توانايي در انتخاب ، جمع آوري و جستجوي اطلاعات و داده ها، قابليت بررسي ، تحليل و تخليص همچنين پردازش داده ها براي دستيابي به هوشمندي، توانمندي در همگون سازي اطلاعات از منابع متنوع کسب وکار، بازار، سياسي ، فناوري ، محيطي و اجتماعي ، و در نهايت قابليت توزيع و نشر آنها بر اساس سطوح دسترسي و نياز، -اطلاعات خام و ورودي ؛ ميبايست صحيح و درست ، معنادار، توام با دانش و آگاهي ، همچنين پويا و چندُبعدي بوده و حايز اهميت استراتژيک باشند، -توليدات و خروجي ؛ نيز ميبايست در زمان مناسب و بهنگام و مناسب افراد و سطوح مختلف ارائه شوند، همچنين حفاظت و امنيت ، يکپارچگي و تسهيم و اشتراک گذاري اطلاعات و هوشمندي از اهميت خاصي برخوزدار است .