Abstract:
در این جستار به شیوه کتابخانهای ترانههای کودکان تحلیل و بررسی میشود. پس از تعریف ترانه و بررسی سیر آن در گذشته و امروز، ویژگیهای ترانههای کودکان را میکاویم و این ترانهها که داری ویژگیهای غنایی هستند از نظر کاربرد و مضمون و محتوا طبقهبندی میشوند و به نمونههای آنها میپردازیم. ترانه اصطلاحی عام است که به انواع قالبهای شعری ملحون یا همراه موسیقی به ویژه فهلویات، دو بیتی، رباعی و تصنیف گفته میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ترانههای کودکان، بخش قابل توجهی از ترانهها را شکل داده است. این ترانهها به بخشهای لالاییها، ترانههای نوازشی، ترانههای قصه گونه و ترانههای بازی تقسیم میشوند که در میان این بخشها بیشترین بسامد مربوط به ترانههای قصه گونه و لالاییها است. زبان این ترانهها ساده و عامیانه است و زیبایی و دلنشینی این ترانهها تا حدود زیادی مدیون وزنهای زنده و جذاب و صمیمی آنها است. در بسیاری از این ترانهها، تنها وزن و قافیه است که اهمیت دارد و مضمون شعر مهمل و بی معنی است.
Children's songs are one of the most important parts of Iranian songs. In this essay, the mystical song in songwriting is examined, the oldest Persian poetry has been found among the songs. The song is a general term used to refer to various types of poetry melodies or music accompanying, in particular Fahlaviyat, couplet, quatrain, and folkloric song. . Lyrics literally denoted small and fresh, whose etymology is rooted in Avestan language, and was a general term referring to a variety of melodic or rhythmic forms of poetry, particularly couplets and quatrain. Since lyrics have ancient roots, the oldest Persian poems are believed to be lyrics. Today, lyrics are synonymous with ballads and generally imply a rhythmic flow of expression. There are various rhythms in the lyrics such as prosodic and syllabic and a combination of both, and some are melodic. Lyrics have a simple and intimate language with colloquial and emotional themes. The findings of the research show that the children 's songs are a noticeable part of the song . The songs are divided into different parts. Where the highest frequence is related to story songs, The language of these songs is simple and popular, and beauty of these songs is largely due to their sweet and charming song. In many of these song it is only rhytme that is important and the content of poem is meaningless.
Machine summary:
٤- پيشينه تحقيق : در پرتو بررسي هاي چند نويسنده ، پژوهش هايي درباره ترانه هاي کودکان منتشر شده است ؛ از جمله محمود کيانوش در کتاب « شعر کودک در ايران » به نقد و بررسي شعر کودک پرداخته است .
ک : وحيديان کاميار، ١٣٥٧: ١٠، به نقل از: شعر کودک در ايران ، محمود کيانوش ) در اين فصل کودکانه ها در زير چهار عنوان آمده است : لالاييها، ترانه هاي نوازشي، ترانه هاي قصه گونه و ترانه هاي بازي .
» (هدايت ، ١٣١٠: ٧) در اين ترانه روند کار که زنجيره بقاي هستي با آن جوش خورده است ، با زباني ساده به نمايش گذاشته ميشود و چرخش جاويد مواد و تبديل اشيا و عنصرها که در بسياري از ترانه هاي عاميانه ديده ميشود، توصيف شده است ، به طوري که حوزه معنايي آن از حوزه کودک فراتر ميرود، با وجود اين پايان ترانه به صورتي خنده آور و هجوآميز در ميآيد که با سير خود متن ترانه تناقض دارد.
براي نمونه در ادبيات آذري مقدمه يکي از قصه هاي عاميانه چنين است : در ترانه « مناظره دشت و کوه »: « آران دييه ر: باغچامنيم ، بار منيم گئجه گوندوز قوللوق ائده ر باغوانيم سوسن ، سونبول گولشنلر منده دي يايلاق دييه ر: منم چشمه لر باشي آخار هئچ قوروماز ديده مين ياشي پله ه لرياتاغي، اووچي سيرداشي کوکسو آلاقارلي داغلار منده دي برگردان : دشت ميگويد: باغ و ميوه مال من است .
. Lyrics literally denoted small and fresh, whose etymology is rooted in Avestan language, and was a general term referring to a variety of melodic or rhythmic forms of poetry, particularly couplets and quatrain.