Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی و سازگاری (هیجانی، تحصیلی و اجتماعی) دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان دوره راهنمایی شهر کرج در سال 1398 بود. روش نمونهگیری در پژوهش حاضر به صورت تصادفی ساده بود و با استفاده از این روش تعداد 378 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای گرد دانشیار گروه علوم آوری دادههای پژوهش حاضر از پرسشنامههای سازگاری دانشآموزان، عملکرد تحصیلی دانشآموزان و پرسشنامه رفتارهای کاربران شبکههای اجتماعی مجازی استفاده شده است. برای تحلیل دادههای پژوهش حاضر از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد و برای این منظور از ابزار آماری SPSS استفاده شد. نتایج تحلیل دادههای پژوهش حاضر نشان داد بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با عملکرد تحصیلی و سازگاری (هیجانی، تحصیلی و اجتماعی) ارتباط معکوس معناداری وجود دارد (0. 05> p). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی میتواند عملکرد تحصیلی سازگاری دانشآموزان را پیشبینی میکند. بر اساس نتایج بدست امده استفاده از شبکههای اجتماعی از عوامل تاثیر گذار در عملکرد تحصیلی و سازگاری میباشد.
Machine summary:
(به تصویر صفحه رجوع شود) پيشينه پژوهش الف ) سابقه و پيشينه پژوهش هاي انجام شده در داخل ايران دهقان پور و همکاران (١٣٩٧) در پژوهشي با عنوان پيش بيني ميزان استفاده از شبکه هاي مجازي بر اساس سازگاري اجتماعي و کنترل عواطف در نوجوانان ، پرسشنامه هاي خود را اختيار ٣٥٠ دانش آموز مقطع متوسطه ي اول و دوم شهر کرج قراردادند و نتيجه ي تجزيه و تحليل داده هاي به دست آمده نشان ميدهد که بين ميزان استفاده از شبکه هاي مجازي و سازگاري اجتماعي و کنترل عواطف ، رابطه ي منفي و معنيداري وجود دارد و اين متغيرها نميتوانند پيش بينيکننده ي يکديگر باشند..
" براي بررسي اين فرضيه از آزمون ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون استفاده شده است که نتايج نشان داد بين استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي در عملکرد تحصيلي رابطه منفي معناداري وجود دارد و ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي ميتواند عملکرد تحصيلي دانش آموزان را پيش بيني کند.
" براي بررسي اين پژوهش از آزمون ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون استفاده شده است که نتايج نشان داد اين فرضيه ها تائيد ميشود که ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي با سازگاري دانش آموزان ارتباط منفي معناداري دارد.
" براي بررسي اين پژوهش از آزمون ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون استفاده شده است که نتايج نشان داد اين فرضيه تائيد ميشود که نتايج تحليل داده ها نشان داد، استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي در سازگاري تحصيلي دانش آموزان رابطه منفي معنيداري وجود دارد.