Abstract:
هدف نهایی آموزش کارکنان کارایی و اثربخشی بیشتر و بهتر است، بنابراین بررسی و آگاهی از نتایج و بازده آموزش کارکنان، لازمه فرایند آموزش است و با این کار است که حلقه آموزشی تکمیل میشود. درحقیقت ارزشیابی دورههای آموزشی از یک سو، آیینهای فراهم میآورد تا مدیران و کارکنان سازمان تصویری روشنتر از چگونگی کم و کیف فعالیتهای آموزشی به دست آورند و از سوی دیگر، برنامهریزان و کادر آموزشی سازمان را مجهز میسازد تا نسبت به جنبههای مثبت و منفی برنامه آگاهی پیدا کنند و از این راه به اثربخش کردن برنامهها و فعالیتهای آموزشی نیروی انسانی یاری برسانند. در مقاله حاضر به بررسی روشهای ارزشیابی، ضرورت ارزشیابی آموزشی، مراحل ان و نقش ارزشیابی اموزشی و ابزار ارزشیابی پرداخته است.
Machine summary:
ارزشيابي بخشي از فرايند آموزش و پرورش است که بر اساس آن اطلاعات لازم در مورد يادگيري يا آموخته هاي دانش آموز جمع آوري و تجزيه و تحليل ميشود تا ميزان تحقق هدف هاي پيش بيني شده مورد قضاوت قرار گيرد.
براي رسيدن به اهداف آموزش وپرورش به وسيله معلمان و مديران ، براي دانش آموزان شرايطي فراهم ميشود و از وسايل کمک آموزشي مختلفي استفاده ميشود و در پايان هر برنامه آموزشي معلمان علاقه مند هستند تا بازده فعاليت ها و تغييرات حاصل در رفتار دانش آموزان را مورد بررسي و بازبيني قرار دهند تا معلوم کنند چه اندازه به هدف هاي مورد نظر رسيده اند.
٣- مرحله فرآورده اي: مرحله فرآورده اي به پرسش هايي از اين قبيل پاسخ ميدهد "چگونه آن کار را انجام داديم ؟" (زمان گذشته ) روش ها و ابزارهاي ارزشيابي آموزشي الف ) روش عيني باتوجه به نقشيکه براي ارزشيابي پيشرفت يادگيري در اين رويکرد در نظرگرفته ميشود، روش ها و ابزارهاي ارزشيابي به گونه اي طراحي و به کار گرفته ميشوند که از طريق آنها بتوان رفتارهاي قابل مشاهده فراگيران را اندازه گيري و سنجش نمود.
مشکل ديگر آزمون هاي عيني آن است که از طريق آنها نميتوان فرآيندهاي تفکر و نحوه به کارگيري دانش ها و مهارت هاي آموخته شده فراگيران را در عرصه عمل مورد اندازه گيري و سنجش قرار داد.
معلم براي آنکه از چگونگي تحقق هدف هاي آموزشي هر بخش از مطالب تدريس شده آگاه شود لازم است آموخته هاي دانش آموزان را در پايان هر بخش مورد ارزيابي قرار دهد.