Abstract:
هدف از این تحقیق طراحی مدل بهینه اعتماد عمومی در سازمانهای دولتی ایران با تاکید بر نوع سازمان و نوع ارباب رجوع است. هدف پژوهش اکتشافی، نوع پژوهش بنیادی و روش تحقیق به صورت میدانی است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه و مصاحبه بوده که با بکارگیری روش نمونهگیری گلولهبرفی و با مشارکت 9 نفر از خبرگان صورت گرفته است. ابتدا با استفاده از روش دلفی به نظریهپردازی در خصوص اعتماد عمومی پرداخته شده و سپس با رویکرد پویاییشناسی سیستمی نظریه بدست آمده مورد آزمون قرار گرفته است. بعد از شناسایی متغیرهای کلیدی اعتماد عمومی و روابط علًی و ریاضی میان این متغیرها، این سیستم در نرمافزار ونسیم شبیهسازی شد و هشت سناریوی مختلف افزایش اعتماد عمومی بررسی گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که خدمات عمومی(رایگان، کیفی، برابر، شفاف و همراه با پاسخ گویی) با تحت تاثیر قرار دادن میزان رضایتمندی شهروندان، اعتماد عمومی را تحت تاثیر قرار میدهد و نوع سازمان و نوع ارباب رجوع میزان تاثیر رضایتمندی بر اعتماد عمومی را تعدیل مینمایند. با افزایش همزمان شفافیت در ارائه خدمات عمومی و پاسخگویی دولت طی هشت سال و همچنین ایجاد محیط مشترک و یکسان بودن شرایط دو سناریوی جذاب برای ارتقا اعتماد عمومی و رضایتمندی مردم میباشند.
Public trust is a complex multidimensional phenomenon that affects and interacts with various social, economic, cultural, political, security, and other systems. The purpose of this study is to design an optimal model of public trust in Iranian government organizations with an emphasis on classification based on the type of organization and the type of client. In this article, an attempt has been made to simulate the model of public trust in government agencies using the dynamics approach of systems. The aim of the exploratory research is the type of basic research and the field research method. Data collection tools were questionnaires and interviews, which were performed using the snowball sampling method and with the participation of 9 experts. First, using Delphi's method, the theory of public trust is discussed, and then the obtained theory is tested with systemic dynamics. Thus, the key variables of the country's public trust were identified and causal and mathematical relationships were drawn between these variables. The system was then simulated in Vensim software, and with the aim of promoting public trust in government agencies, eight different scenarios for increasing public trust were examined. The results of the study showed that the simultaneous increase in transparency in publicservice delivery and government accountability over 8 years increases public confidence and satisfaction by up to 40%. Also, creating a shared environment and the same conditions has been chosen as another attractive scenario; Because this scenario also increases public confidence by 30 percent and people's satisfaction by 20 percent
Machine summary:
سياست گذاران ، برنامـه ريـزان و مـديران بـراي تحقـق هـدف هـا، در بسـياري از مـوارد به صورت خطي با اين سيستم برخورد کـرده ، پويـايي آن را در نظـر نگرفتـه انـد؛ از طرفـي به منظور بررسي اثرهاي مثبت و منفي برنامه هاي حاصل از خـدمات عمـومي بـراي ارتقـاي اعتماد عمومي، نياز به شبيه سازي برنامه در محيط مجازي پيش از اجراي برنامـه در سيسـتم حقيقي است ؛ براي نيل به اين هدف ، در اين مقاله رويکرد پويايي سيسـتم هـا بـا توجـه بـه قابليت آن در تجزيه وتحليل تصميمات مديريتي و سنجش بهره وري اين تصميمات با توجه به اثرات بلندمدت آن ها در رفتار کل متغيرهاي سيستم ، مورد استفاده قرار گرفته است .
- افزايش هم زمان متغيرهاي شفافيت و پاسخگويي عمومي، به عنوان سناريوي جذاب اين پژوهش شناسايي شده است ؛ زيرا اعتماد عمـومي و رضـايتمندي را تـا ٤٠% افـزايش ميدهد؛ بنابراين پيشنهاد ميگردد براي ارتقا و تقويت اعتمـاد عمـومي بـه دسـتگاه هـاي دولتي خدمات عمومي به صورت شفاف ارائـه شـده و دولـت در مقابـل آن هـا بـه مـردم پاسخ گو باشد.
J. (2014), “Effects of Transparency on the Perceived Trustworthin ess of a Government Organization: Evidence from an Online Experiment ”, Journal of Public Administration Research and Theory, vol.
(2009), “How organizational motives and communications affect public Trust in organizations”, Journal of Environmental psychology, 29, 290-299.
(2003), “Employee involvement, organizational change and trust in management”, International Journal of Human Resource Management, Vol. 14 No. 1, pp.
Moradihaghighi Mansoureh, Daneshfard Karamollah and Naser Mirsepasi (2014) PUBLIC TRUST MODEL DESIGN (STUDY: GOVERNMENT ORGANIZATIONS IN IRAN).