Abstract:
حزبالله لبنان مهمترین گروه شناختهشده مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است و مورد حمایت ج.ا.ایران از آغاز انقلاب تاکنون بوده است. مقاله حاضر قصد دارد تا نحوه بازنمایی این حزب قدرتمند نظامی-سیاسی را در دو رسانه المنار (متعلق به حزبالله) و پرستیوی (متعلق به مرکز صدا و سیمای ملی ج.ا. ایران) مورد مطالعه قرار دهد. سوال اصلی این تحقیق این است : این دو رسانه، حزبالله را چگونه بازنمایی میکنند؟ بازنمایی مذکور بازتاب کدام سیاستهای رسانهای بوده و تا چه اندازه در تثبیت جایگاه حزب مذکور به ویژه در جامعه لبنان نقش داشته است؟ فرضیه این پژوهش بر این موضوع قرار دارد که به منظور تببین اهداف یک گروه و کمک به تثبیت موقعیتش، خطمشیهای رسانهای در نحوه بازنمایی گروه مذکور، در ایجاد اعتماد در مخاطبین نقش مهمی را بازی میکند. نتیجه پژوهش از بررسی بازنمایی انجام شده در هر دو رسانه حاکی از این امر است که المنار با توجه به رویکردهای نوین و تکثرگرایانهای که در نگرش حزبالله وجود دارد، توانسته است مخاطبین زیادی را به خود جذب نموده و نقش مهمی را در تقویت جایگاه حزبالله بازی کند. این موضوع با توجه به سیاستهای تک محوری پرستیوی با تمرکز صرف بر مسئله مقاومت باعث شده است تا بازنمایی از حزب مذکور، فقط در عرصه مقاومت در برابر رژیم اشغالگر صهیونیسم به عمل آید. این مقاله با روش کیفی از نوع توصیفی و تحلیلی ارائه شده و دادههای آن از منابع کتابخانهای و همچنین آرشیو تلویزیونی و سایت دو رسانه مذکور جمعآوری شده است.
Lebanon's Hezbollah is the most important known resistance group against the Zionist regime and has been supported by Iran since the beginning of the revolution. This article aims to study the representation of this powerful military-political party in two media outlets: Al-Manar (belonging to Hezbollah) and PressTV (belonging to the National Broadcasting Center of J.A. Iran). . The main question of this research is: How do these two media represent Hezbollah? Which media policies did the aforementioned representation reflect, and to what extent did it contribute to stabilizing the position of the aforementioned party, especially in the Lebanese society? The hypothesis of this research is based on the fact that in order to explain the goals of a group and help stabilize its position, media policies play an important role in the representation of the said group, in creating trust in the audience. The result of the research from the investigation of the representation done in both media indicates that Al-Manar has been able to attract many audiences and play an important role in strengthen the position of Hezbollah. This issue, due to the single-centered policies of PressTV, focusing only on the issue of resistance, has caused the representation of the said party to be carried out only in the field of resistance against the occupying Zionist regime. This article is presented with a descriptive and analytical qualitative method, and its data has been collected from library sources as well as television archives and the website of the two mentioned media.