Abstract:
هنر فیروزهتراشی یکی از هنرهای سنتی است که از گذشتههای دور در شهر جهانی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی رواج داشته است. فیروزه یکی از مهمترین گوهرهای شناخته شده در شهر گوهرسنگهاست. با توجه به اهمیت اقتصادی و فرهنگی هنر فیروزهتراشی و ساخت زیورآلات فیروزه، که میتواند سهم بسزای در زمینۀ اشتغالزایی و درآمدزایی و در ادامه صادرات داشته باشد؛ پژوهشی در زمینه آسیب شناسی هنر فیروزهتراشی ملاحظه نشده است. در این پژوهش با هدف مطالعه و بررسی وضعیت موجود و شناسایی آسیبهای وارده بر هنر فیروزهتراشی، همچنین تحلیل دادهها در دورۀ معاصر به راهکارهای برای رفع آسیبها در بخشهای مختلف اشاره میشود. در پاسخ به سوال اصلی پژوهش که شناسایی آسیبهای وارد شده بر هنر فیروزه تراشی در شهر مشهد و یافتن راهکارهای در جهت رفع آسیبها میباشد؛ نمودارها و جداولی طرح شده است. روش تحقیق در این پژوهش کیفی توصیفی- تحلیلی از نوع تحلیل محتوا است. با اتکا به اسناد آرشیوی میراث فرهنگی و اداره فنی و حرفهای و با گردآوری اطلاعات کتابخانهای و تحقیق میدانی (مشاهده، مصاحبه) و نوع طیف پاسخگویان جامعه، با روش هدفمند از افراد هنرمند و صاحب نظر انتخاب شده است. با استفاده از نظریهپردازی دادهها با نرمافزار MAX-QDA به بررسی آسیبها و ارائه راهکارها پرداخته شد. نتایج حاکی از آن است که آسیبها در بخشهای پیش تولید (استخراج سنگ خام فیروزه)، تولید (کارگاههای فیروزهتراشی، ابزارها و مشکلات هنرمندان)، کیفیت تراش فیروزه همچنین نقاط ضعف سنگ فیروزه و آموزش هنر فیروزهتراشی، جدی است. در ارتباط با رفع آسیبها، راهکارها از زبان اساتید فن بطور مختصر شامل: بهترین روش استخراج در معدن فیروزه، توزیع مناسب و عادلانه سنگ خام فیروزه، حذف واسطهها و دلالها، انسجام کارگاهها، ساخت دستگاهای تراش پیشرفته و حمایت دولت از هنر و هنرمند، میباشد که در جداول و نمودارها درج شده است.
The art of turquoise carving is one of the traditional arts that has been prevalent in the world city of precious and semi-precious stones since ancient times. Turquoise is one of the most important gems known in the city of gems. Considering the economic and cultural importance of the art of turquoise carving and making turquoise jewelry, which can have a great contribution in the field of job creation and income generation and in the continuation of exports; There is no research on the pathology of turquoise art. In this research, with the aim of studying and investigating the current situation and identifying the damage caused to the art of turquoise carving, as well as analyzing the data in the contemporary period, it is pointed out the solutions to fix the damage in different sectors. In response to the main question of the research, which is to identify the damages caused to the art of turquoise carving in Mashhad and find solutions to fix the damages; Diagrams and tables are designed. The research method in this qualitative research is descriptive-analytical of the content analysis type. By relying on archival documents of cultural heritage and technical and professional administration, and by collecting library information and field research (observation, interview) and the type of society respondents, it has been selected with a purposeful method from artistic and opinionated people. By using data theorizing with MAX-QDA software, damages were investigated and solutions were provided. The results indicate that the damages in the pre-production sectors (extraction of raw turquoise stone), production (turquoise carving workshops, tools and problems of artists), the quality of turquoise cutting, as well as the weak points of turquoise stone and teaching the art of turquoise carving, are serious. In relation to the damage removal, the solutions from the language of the technical experts briefly include: the best method of extraction in the turquoise mine, proper and fair distribution of raw turquoise stone, elimination of middlemen and brokers, integration of workshops, construction of advanced lathe machines and government support for art and artist. It is included in the tables and charts.