Abstract:
هدف: در دو دهه اخیر مفهوم دانشگاه کارآفرین به شیوهای جدی توجه صاحبنظران و نظریهپردازان در حوزه آموزش عالی را به خود جلب کرده است. تقویت و رشد کارآفرینی راهحلی برای غلبه بر مشکلات اشتغال و اقتصادی بوده و دانشگاه کارآفرین با بکارگیری پتانسیلهای موجود در دانشگاه به تکامل و رشد کارآفرینی میپردازد. هدف اصلی این مطالعه طراحی الگوی دانشگاه کارآفرین با بکارگیری مدل گیب و تکنیکهای تصمیمگیری در دانشگاه فنیوحرفهای بوده است.مواد و روشها: این مطالعه کاربردی از نوع توصیفی-پیمایشی بوده است که در سال 1401 با بهرهگیری از نظرات پنج نفر از مدیران دانشگاه فنیوحرفهای کرمانشاه به اجرا رسید. به منظور توسعه الگوی دانشگاه کارآفرین مدل ارائه شده گیب در سال 2012 به دلیل اعتبار و همهجانبه بودن آن انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای مقایسات زوجی بوده که برای معتبرسازی آن از روایی ظاهری و روایی سازهای استفاده شده و تکنیکهای تصمیمگیری دیمتل و مدلسازی ساختاری تفسیری برای تجزیه و تحلیل دادهها بکار گرفته شده است.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که در میان ابعاد مورد بررسی شش بعد ساختار و طرح سازمانی، بعد چندرشتهای و فرارشتهای، بعد قدرت نفوذ و استفاده از منابع متنوع، بعد دانشآموختگان، بعد بینالمللیسازی و بعد آموزش کارآفرینانه و آموزش سرمایهگذاری نقش علی داشته و پنج بعد باقیمانده یعنی بعد چشمانداز، راهکار و مأموریت دانشگاه، بعد حاکمیت و اداره دانشگاه، بعد مدیریت ذینفعان و ارزشهای جامعه، بعد انتقال دانش و بعد مرکز رشد و تأمین مالی مخاطرات در شرکتهای دانشبنیان مشتقق از دانشگاه نقش معلولی را دارند. علاوه بر این، مشخص شد بعد قدرت نفوذ و استفاده از منابع متنوع متغیری مستقل است که دارای میزان نفوذ زیاد بوده و بر همه ابعاد اثر میگذارد و بعد مرکز رشد و تأمین مالی مخاطرات در شرکتهای دانشبنیان مشتق از دانشگاه به عنوان متغیر وابسته و اثرپذیرترین بعد شناسایی شد. در پایان پیشنهاد گردید برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین، دانشگاه فنیوحرفهای علاوه بر درآمدهای دولتی باید به دنبال کسب درآمد از منابع متنوع غیربودجهای و غیرشهریهای باشد و وزارت علوم به منظور حاکمیت و اداره دانشگاه افرادی را انتخاب کند که کارآفرین باشند و یا به خطمشیها، چشماندازها و مأموریتهای کارآفرینی دولت و دانشگاهها مقید باشند.
Objective: In the last two decades, the concept of entrepreneurial university has seriously attracted the attention of experts and theorists in the field of higher education. The entrepreneurial university uses the potentials available in the university to develop and strengthen entrepreneurship, which is a solution to overcoming employment and economic problems. The purpose of this study was to design an entrepreneurial university model by utilizing Gibb's model and decision-making techniques at a technical and vocational university.Materials and Methods: This applied study was a descriptive-survey type that was implemented in 1401 by utilizing the opinions of five managers of Kermanshah technical and vocational university. In order to develop the entrepreneurial university model, the model presented by Gabe was chosen in 2012 due to its validity and comprehensiveness. The data collection tool was pairwise comparison questionnaires, which were used to validate face validity and structural validity, and DEMATEL decision-making techniques and interpretive structural modeling were used for data analysis.Result and Discussion: The results showed that six dimensions “organizational structure and plan”, “multi-disciplinary and supra-disciplinary”, “the power of penetration and use of diverse resources”, “graduates”, “internationalization” and “entrepreneurial education and investment education” had a causal role among the examined dimensions. Also, the remaining five dimensions, i.e. dimensions “vision, strategy and mission of the university”, “governance and administration of the university”, “management of stakeholders and community values”, “knowledge transfer” and “center for risk financing and growth in university-derived”, had a handicap role. In addition, it was found that the power of penetration and use of diverse resources is an independent variable that has a high penetration rate and affects all dimensions, and center for risk financing and growth in university-derived was identified as the dependent variable and the most effective dimension. In the end, it was suggested that in order to become an entrepreneurial university, a technical and vocational university should seek to earn income from various non-budgetary and non-tuition sources in addition to government revenues. In addition, the Ministry of Science should choose people who are entrepreneurs or who are bound to the entrepreneurial policies, visions and missions of the government and universities for the purpose of governance and administration of the university.