Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه مولفههای آمادگی به اعتیاد در بین نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و عادی انجام شد. روش: این پژوهش توصیفی از نوع مطالعات علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر 13 تا 18 سال دبیرستانهای شهر تبریز در سال تحصیلی 1402-1401 بود. نمونهای به حجم 97 نفر (49 دانش آموز با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و 48 دانشآموز عادی) با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. دادهها از طریق مقیاس شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد جمعآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی در نمره کل آمادگی به اعتیاد و مولفههای آن شامل افسردگی و درماندگی، نگرش مثبت به مواد، اضطراب و ترس از دیگران، و هیجانخواهی بالا در مقایسه با گروه نوجوانان عادی نمرات بالاتری کسب کردند. نتیجهگیری: میتوان چنین نتیجه گرفت که وجود نشانههای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی، زمینه و میزان آمادگی به اعتیاد در نوجوانان را افزایش میدهد و آنها را در برابر اعتیاد آسیبپذیر میکند.
Objective: The present study aimed to compare addiction readiness components among adolescents with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) and normal peers. Method: This research was a descriptive, causal-comparative study. The statistical population consisted of all male high school students aged 13 to 18 years in the city of Tabriz in the academic year of 2022-2023. A sample of 97 people (49 students with ADHD and 50 normal students) were selected using purposive sampling. The data were collected through the questionnaire for identifying people at risk of addiction. Data analysis was performed using multivariate analysis of variance test. Results: The results showed that adolescents with ADHD scored higher on the total addiction readiness and its components, including depression and helplessness, positive attitude toward substance, anxiety and fear of others, and high sensation seeking, than normal adolescents. Conclusion: It can be concluded that the presence of ADHD symptoms increases the addiction readiness context and level in adolescents and makes them vulnerable to addiction.
Machine summary:
یافته ها: نتایج نشان داد که نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی در نمره کل آمادگی به اعتیاد و مولفه های آن شامل افسردگی و درماندگی، نگرش مثبت به مواد، اضطراب و ترس از دیگران ، و هیجان خواهی بالا در مقایسه با گروه نوجوانان عادی نمرات بالاتری کسب کردند.
Soman, Vijayakumar, Ball, Hyde 4.
Sayal, Prasad, Daley, Ford & 10.
Smith, Langberg, Cusick, Green & Larios & Mendoza Becker 9.
McField, Lawrence & Okoli Guzman & Nava-Mesa 4.
Mantsch, Baker, Funk, Lê & Shaham دانشجویان نشان داد که هیجان خواهی واسطه ارتباط بین اختلال نارساییتوجه /بیش فعالی و رفتارهای پرخطر است (گرازیانو١ و همکاران ، ٢٠١٥).
علیرغم ضرورت انجام پژوهش حاضر تاکنون پژوهشی به صورت علمی در زمینه مولفه های آمادگی به اعتیاد در بین نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی، در کشور انجام نشده است .
Karlsson, Ekendahl & Raninen Lasgaard 4.
positive attitude to drugs حاضر این است که آیا بین مولفه های آمادگی به اعتیاد در نوجوانان مبتلا به اختلال نارساییتوجه /بیش فعالی و عادی تفاوت وجود دارد؟ روش جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری روش پژوهش این مطالعه توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود.
از دیگر مولفه های آمادگی به اعتیاد که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت ، هیجان خواهی بود که نتایج نشان داد در مولفه هیجان خواهی بین نوجوانان با اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی و نوجوانان عادی تفاوت معنیدار وجود دارد.
Wright, Hill, Pickles & Sharp 3.