Abstract:
زمینه و هدف: تفکر انتقادی عنوانی است که در پس اکثر پرسشهایی که درباره آموزش عالی و پیشرفت حرفهای مطرح میشوند، کمین کرده است (مون ۱۳۹۷)؛ لذا ضرورت دارد که در دوران تحصیل پرورش یافته و فضای کسب آن در سیستم آموزشی، مورد توجهی در خور قرار گیرد. تا فارغالتحصیلان علاوه بر دانش تخصصی، توانایی بازتولید و ارتقا علم را نیز بدست آورند. هدف از انجام این مطالعه، بازکاوی دیدگاه و تجربیات صاحبنظران ایرانی درباره مولفههای تاثیرگذار در بالابردن گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان آموزش عالی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به بررسی و تدوین چارچوب مفهومی گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداخته است. نوع تحقیق بنیادی ـ نظری با رویکرد کیفی است. جامعه آماری پژوهش، متخصصین رشتههای مختلف، که در زمینه تفکر انتقادی فعالیت دارند. انتخاب هدفمند این صاحب نظران به روش گلوله برفی، یازده نفر انتخاب و مصاحبه انجام شد. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و باز پاسخ درباره مولفههای موثر بر گرایش به تفکر انتقادی استفاده شد مصاحبهها اغلب شفاهی (به غیر از یک مورد که مکتوب پاسخ دادند) ضبط، دست نویس و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش دلفی فازی انجام شده است. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که از شاخصهای اولیه بدست آمده از پیشینه تحقیق (تنظیم هیجانی، سطح جرات ورزی، هوش اخلاقی، خرد،)، دو شاخص هوش اخلاقی و خرد مورد تایید صاحبنظران قرار نگرفتند و از بین متغیرهای تایید شده بیشترین اولویت را متغیر تنظیم هیجانی دارا بوده است. نتیجهگیری: چهار متغیر روحیه پرسشگری، مهارتهای ارتباطی، جرات مندی و تنظیم هیجان، از متن مصاحبهها استخراج و به چارچوب مفهومی اضافه گردید.
Background and Purpose: Critical thinking is a topic that lurks behind most of the questions that are raised about higher education and professional development, Therefore, it is necessary that it should be nurtured during education and the space to acquire it in the educational system should be given attention, so that the graduates, in addition to specialized knowledge, also acquire the ability to reproduce and improve science. The purpose of this study is to investigate the views and experiences of Iranian experts about the influential components in increasing the tendency to critical thinking in higher education students. Research method: The present research has examined and formulated the conceptual framework of tendency to critical thinking in post-graduate students. The type of research is fundamental-theoretical with a qualitative approach. The statistical population of the research is experts in various fields, who are active in the field of critical thinking. The purposeful selection of these experts was done by snowball method, eleven people were selected and interviewed. To collect data, a semi-structured and open-ended interview was used about the factors affecting the tendency to think critically. The interviews were mostly verbal (except for one case where they answered in writing). Done. Findings: The data analysis showed that among the primary indicators obtained from the research background (emotional regulation, boldness level, moral intelligence, and wisdom), two indicators of moral intelligence and wisdom were not approved by the experts, and among the approved variables, and they were given the highest priority. The variable of emotional regulation has. Conclusion: Four variables of questioning spirit, communication skills, boldness and emotional regulation were extracted from the text of the interviews and added to the conceptual framework.