Abstract:
زمینه و هدف: یکی از این کارکردهای نهاد آموزشوپرورش، تلاش در جهت رشد و شکوفایی قابلیتها و استعدادهای هنری و زیباییشناختی دانشآموزان است؛ لذا هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی عناصر الگوی برنامه درسی مبتنی بر مولفههای زیبایی شناسی و هنر بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر کیفی – کمی بوده، جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصان حوزه برنامه درسی مبتنی بر زیبایی شناسی و هنر و اسناد مکتوب مرتبط با موضوع شامل مقالات و پژوهشهای علمی، کتب مرتبط تالیفی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در بخش کمی، متخصصان برنامهریزی درسی، مولفان کتب درسی، متخصصان و برنامهریزان وزارت آموزش و پرورش و متخصصان هنر در تابستان 1401 بتعداد نامحدود بوده، در بخش کیفی با روش نمونهگیری گلوله برفی برای خبرگان و نمونهگیری هدفمند برای اسناد، 15 خبره و 35 سند (متن) مناسب با اهداف و سوالات تحقیق، تعیین شد و در بخش کمی، برای سنجش مدل، پرسشنامه محقق ساخته 96 گویهای با روش نمونهگیری طبقهای در دسترس در بین 250 نفر از نمونهها توزیع گردید. برای تعیین روایی و پایایی در مرحله کیفی از بررسیهای لازم شامل مقبولیت (بازنگری خبرگان) و قابلیت تائید (بازبینی مجدد خبرگان) استفاده شده، در مرحله کمی، روایی پرسشنامهها به سه روش صوری، محتوایی و سازه تایید شد. پایایی هم به سه روش تعیین ضریب بارهای عاملی گویهها، آلفای کرونباخ مولفهها (بین 718/0 تا 931/0) و پایایی ترکیبی (بین 774/0 تا 951/0) برآورد و تایید شد. دادههای کیفی با تکنیک تحلیل محتوا با کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرم افزار One Note و دادههای کمی با تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی، فریدمن و همبستگی اسپیرمن در نرم افزارهای SPSS و Smart PLS تحلیل گردید. یافتهها: نتایج بخش کیفی حاکی از آن بوده که در عنصر «هدف»، 162 کد نهایی در قالب 5 زیرمقوله: اهداف اکتسابی، اهداف شناختی و فراشناختی، اهداف مبتنی بر یادگیرنده، اهداف زیباشناختی و اهداف اخلاقی، در 2 مقوله: مهارتی و فردی، در عنصر «محتوا»، 141 کد نهایی در قالب 8 زیرمقوله: محیط یادگیری، محتوای مبتنی بر یادگیرنده، محتوای مبتنی بر اجتماع و فرهنگ، محتوای مبتنی بر هنر و زیبایی شناسی، فرم ادبی، فرم نمایشی، فرم تجسمی و فرم ترسیمی / بصری، در 3 مقوله: هنری- فرهنگی، محیطی و فرم محتوا جای گرفتند. در عنصر «روشهای تدریس»، 129 کد نهایی در قالب 7 زیرمقوله: زیباشناختی محور، طبیعت محور، رسانه محور، پروژه و کارگاه محور، قابلیت معلم در تدریس، خلاقیت محور و تیم و مشارکت محور، در 3 مقوله: هنری، فنی - انسانی و نوآورانه و در عنصر «ارزشیابی»، 53 کد نهایی در قالب 4 زیرمقوله: ارزشیابی کیفی، ارزشیابی مبتنی بر نتایج، ارزشیابی زیباشناختی و ارزشیابی اخلاقی، در 2 مقوله: علمی و هنری - اخلاقی جای گرفتند. نتیجهگیری: نتایج بخش کمی نشان داد که تمامی ابعاد و مولفههای مدل پژوهش، مورد تائید واقع شدند.
Background and Aim: One of the functions of the educational institution is to strive for the growth and flourishing of students' artistic and aesthetic abilities and talents. The purpose of this research is to design and validate the elements of the curriculum model based on aesthetics and art components. Methods: The research method is qualitative-quantitative, the statistical population in the qualitative section includes experts and specialists in the field of curriculum based on aesthetics and art and related written documents. With the subject including scientific articles and researches, authored related books and the document of the fundamental transformation of education and in the quantitative section, curriculum planning experts, textbook authors, specialists and planners of the Ministry of Education and art specialists in the summer of 2022 were unlimited in number, in the qualitative section was determined by snowball sampling method for experts and targeted sampling for documents, 15 experts and 35 documents (texts) appropriate to the objectives and questions of the research, and in the quantitative part, to measure the model, a researcher made a questionnaire of 96 balls with sampling method. The available floors were distributed among 250 samples. To determine the validity and reliability in the qualitative stage, the necessary checks including acceptability (expert review) and confirmability (expert review) were used. Results: In the quantitative stage, the validity of the questionnaires was confirmed by three methods: form, content and structure. Reliability was also estimated and confirmed by three methods of determining factor loadings of items, Cronbach's alpha of components (between 0.718 and 0.931) and combined reliability (between 0.774 and 0.951). Qualitative data were analyzed with content analysis technique with open, central and selective coding in One Note software and quantitative data were analyzed with structural equation modeling technique and exploratory and confirmatory factor analysis, Friedman and Spearman correlation tests in SPSS and Smart PLS software. The results of the qualitative part indicated that in the "goal" element, 162 final codes in the form of 5 subcategories: acquisition goals, cognitive and metacognitive goals, learner-based goals, aesthetic goals, and moral goals, in 2 categories: skill and individual, in "Content" element, 141 final codes in the form of 8 subcategories: learning environment, learner-based content, community and culture-based content, art and aesthetics-based content, literary form, performance form, visual form, and drawing/visual form. They were placed in 3 categories: artistic-cultural, environmental and content form. In the "teaching methods" element, 129 final codes in the form of 7 subcategories: aesthetic-oriented, nature-oriented, media-oriented, project-oriented and workshop-oriented, teacher's ability in teaching, creativity-oriented, and team-oriented and participation-oriented, in 3 categories: artistic, technical - humane and innovative and in the "evaluation" element, 53 final codes in the form of 4 subcategories: qualitative evaluation, results-based evaluation, aesthetic evaluation and ethical evaluation, were placed in 2 categories: scientific and artistic-ethical. Conclusion: The results of the quantitative part showed that all dimensions and components of the research model were confirmed.