Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش شناخت ماهیت فرصت کارآفرینی با استفاده از مبانی نظریه فیزیک کوانتومی میباشد. روش: روش پژوهش مورد استفاده، پارادایم کوانتومی میباشد. پارادایم کوانتومی، میتواند استعارههای ارزشمندی برای ماهیت فرصت کارآفرینی با استفاده از مفاهیم فیزیک کوانتوم ارائه دهد. یافتهها: در این مطالعه، یک نظریة جامع پیرامون ماهیت فرصت ارائه شد که کشف کارآفرینانة کرزنر و نوآوری شومپیتری حالات ویژهای از این نظریه میباشند. نتیجهگیری: فرصت در پارادایم کوانتومی، ماهیت دو گانه موجی و ذرهای دارد. از دیدگاه موجی، فرصت ترکیبی از امواج محیطی و امواج ذهن کارآفرین است که بسته به میزان شدت هریک از این امواج، حالات مختلفی از فرصت بوجود میآید. از دیدگاه ماهیت موجی، امواج محیطی فرصت در تمام دنیا منتشر میشود، اما احتمال آشکار کردن و شناسایی آن در تمام نقاط جغرافیایی (و زمانهای مختلف) متفاوت است. فرصت کارآفرینی از برهمکنش امواج محیط () با امواج ذهن کارآفرین () شکل میگیرد. وجود هر دو موج برای ایجاد فرصت لازم است. یک فرصت واقعی، برهمکنشی از امواج و با یکدیگر است. از دید ذرهای، فرصت در یک مکان و زمان مشخص ظهور و بروز میکند و مانند ذرهای در ذهن کارآفرین است که جهت برانگیختن آن نیازمند امواج محیطی با فرکانسی متناسب با فرکانس ذره فرصت میباشد. در این تعریف، امواج فرصت در محیط مانند یک ابر در محیط جامعه جریان دارد. افراد جامعه بسته به وضعیت و جایگاه خودشان در جامعه، هر کدام این ابر را نسبت به موقعیت خودشان مشاهده مینمایند.
Objective: The purpose of this research is to understand the nature of entrepreneurial opportunity using the principles of quantum physics theory. Method: The research method used is the quantum paradigm. The quantum paradigm can provide valuable metaphors for the nature of entrepreneurial opportunity using quantum physics concepts. Results: In this study, a comprehensive theory about the nature of opportunity is presented, and Kerzner's discovery of entrepreneurship and Schumpeterian innovation are special cases of this theory. In the entrepreneurial opportunity literature, there are two major interpretations. Schumpeter's view that emphasizes innovation and creativity and Kerzner's view that focuses on discovering the entrepreneurial opportunity in the market process. None of these views can be used elsewhere; It means that each of them can analyze only special conditions. Conclusion: Opportunity in the quantum paradigm has the dual nature of wave and particle. From a wave point of view, opportunity is a combination of environmental waves and waves of the entrepreneur's mind, depending on the intensity of each of these waves, different states of opportunity arise. From the point of view of the wave nature, the environmental waves of opportunity spread all over the world. But the probability of revealing and identifying it is different in all geographical places (and at different times). In places of the world where there are more suitable conditions (better entrepreneurial ecosystem, etc.), the probability of revealing the opportunity is higher.In fact, the entrepreneurial opportunity is formed from the interaction of environmental waves (E) with the waves of the entrepreneur's mind (H). The presence of both waves is necessary to create an opportunity. That is, a real opportunity is an interaction of E and H waves with each other. Also, from a particle point of view, opportunity emerges and manifests in a specific place and time. It means that the qualified person is placed in the right position. In this definition, waves of opportunity in the environment flow like a cloud in the environment of society. The members of the society, depending on their status and position in the society, each of them observes this cloud in relation to their own position. In the interpretation of the opportunity cloud, the opportunity must be hunted and taken advantage of in some way (that is, the waves of the mind must interact with the waves of the environment in order to obtain a real opportunity.). Because this cloud is available to the entrepreneur for a limited time. In fact, due to the constant changes in the environment, there is a certain time to hunt and exploit every opportunity. From a particle point of view, an opportunity is like a particle in the entrepreneur's mind, which requires environmental waves with a frequency corresponding to the frequency of the particle of opportunity to excite it. If the energy of the particle of opportunity becomes more than the potential energy of the environment, it is possible for this particle to leave the mind of the entrepreneur and its presence in the environment outside of the mind.