Abstract:
اهداف پژوهش حاضر عبارتند از: 1) شناسایی مولفه های تاثیرگذار بر مشارکت سازمان های غیر انتفاعی مردم نهاد در رونق موزه ها و ترویج گردشگری پایدار 2) کشف فرصتهای مشارکتی سازمانهای مردم نهاد و موزه ها در راستای ترویج گردشگری پایدار. در این راستا از روش کیفی بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش ، اعضا فعال سمن ها، متخصصان حوزه گردشگری ، فرهنگ، موزه ، محیط زیست و جغرافیا بودند و داده ها به کمک مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد. نتایج نشان داد که موازین حرفه ای و سیاستگذاری مولفه های تاثیرگذار بر مشارکت سمن ها در رونق موزه ها و ترویج گردشگری هستند. به علاوه، پنج مضمون اصلی آموزش مشارکتی؛ تفکر مشارکتی و تعاملی؛ تبلیغ و اطلاع رسانی مشارکتی؛ برگزاری رویداد ها و نمایشگاههای مشترک و مشارکت اجتماعی به عنوان فرصتهای مشارکتی سازمانهای مردم نهاد و موزه ها در راستای توسعه گردشگری پایدار شناسایی شدند.
The objectives of the present research are: 1) to identify the factors affecting the participation of NGOs for promoting museums and sustainable tourism. 2) to explore the collaborative opportunities of NGOs and museums towards development of sustainable tourism. In this regard, the qualitative method (thematic analysis) was used with the help of MAXQDA software. It is worth mentioning that the data reached saturation point in the 20th interview. The results of data coding illustrated that moral and professional codes and policymaking are the influencing factors on the participation of NGOs for development of museums and tourism. In addition, the five main themes of cooperative education; collaborative and interactive thinking; Participatory advertising; holding joint events and exhibitions and social participation were identified as collaborative opportunities for NGOs and museums towards sustainable tourism development.
Machine summary:
توسعه گردشگری پایدار نیاز به عملکرد فعال سازمانهای غیرانتفاعی مردمنهاد (سمن ) دارد و در این بین ، موزهها نیز به عنوان مؤسسه های آموزشی میتوانند نقش پررنگی ایفا کنند.
به علاوه، پنج مضمون اصلی آموزش مشارکتی، تفکر مشارکتی و تعاملی، تبلیغ و اطلاعرسانی مشارکتی، برگزاری رویدادها و نمایشگاههای مشترک و مشارکت اجتماعی به عنوان فرصت های مشارکتی سازمانهای مردمنهاد و موزهها در راستای توسعه گردشگری پایدار شناسایی شدند.
نتایج تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار مکس کیودا نشان میدهد که آموزش مشارکتی، تفکر مشارکتی و تعاملی، تبلیغ و اطلاعرسانی مشارکتی، برگزاری رویدادها و نمایشگاههای مشترک و مشارکت اجتماعی، پنج مضمون اصلی فرصت های مشارکتی سازمانهای مردمنهاد و موزه ها در راستای توسعه گردشگری پایدار شناسایی شدند (جدول ٤ و شکل ٣).
پژوهش حاضر با روش کیفی (تحلیل مضمون) به دنبال کشف مؤلفه های تأثیرگذار بر مشارکت سازمانهای غیرانتفاعی مردمنهاد در رونق موزهها و ترویج گردشگری و فرصت های مشارکتی سازمانهای مردمنهاد و موزهها در راستای توسعه گردشگری پایدار است .
نوعی و ساجع (١٣٩٠) و گالا (٥-١ :٢٠٢٣)، در پژوهش خود به نقش مشارکتی سمن ها اشاره داشتند ولی نوآوری پژوهش حاضر در شناسایی فرصت های مشارکتی سازمانهای مردمنهاد و موزهها در راستای ترویج گردشگری پایدار بوده است که نتایج کدگذاری دادهها، پنج مضمون اصلی آموزش مشارکتی، تفکر مشارکتی و تعاملی، تبلیغ و اطلاعرسانی مشارکتی، برگزاری رویدادها و نمایشگاههای مشترک و مشارکت اجتماعی را شناسایی کردند (شکل ٥).
به علاوه، یکی از فرصت های مشارکتی شناخته شده در پژوهش حاضر برای موزهها و سمن ها، ساماندهی و برگزاری رویدادهایی با موضوع پایداری و گردشگری پایدار است .