Abstract:
موضوع پژوهش حاضرارائه الگوی بالندگی مدیران آموزشی بر پایه فرهنگ سازمانی ایرانی اسلامی در نظام آموزشی بود. روش تحقیق پژوهش حاضر ترکیبی از نوع تحقیقات کیفی و کمی میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی نظریه پردازی زمینه بنیان بود. ابتدا در بخش تحلیل محتوی مقالهها دسته بندی و تحلیل شدند که 95 مقاله داخلی و خارجی شاخص های اساسی استخراج شد، سپس سوال های پرسشنامه زیر نظر کمیته علمی طراحی و بصورت مصاحبه نیمه ساختار یافته با 30 خبرگان از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی که 15 سال سابقه کار داشتند ارسال و با استفاده از تکنیک دلفی در 3 مرحله تحلیل شد. در بخش کمی جامعه آماری 175 نفر از مدیران و معاونان آموزشی دبیرستان های استان مرکزی بودند روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی بود که بر اساس جدول مورگان 118 نفر به عنوان نمونه و به پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 86/ 0 درصد پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داد های بخش کیفی از آزمون ضریب توافق کندال و در بخش کمی جهت تایید تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری نرم افزار Lisrelاستفاده شد.نتایج مطالعه حاضر نشان داد در مصاحبه با خبرگان توافق بالاتر از 85 /0 درصد وجود داشت.در هر دو بخش کیفی و کمی مشخص شد که ابعاد بالندگی رهبر؛ بالندگی فردی؛بالندگی ،حرفه ای؛بالندگی سازمانی؛بالندگی اجتماعی/فرهنگی ؛بالندگی اقتصادی /سیلسی در بالندگی سازمانی در فرهنگ ایرانی اسلامی موثر است .
educational managers based on Iranian Islamic organizational culture in the educational system (the study of high school principals in Central Province). The research method of this study is a combination of qualitative and quantitative research. The statistical population was the basis of the qualitative part of theorizing. First, in the content analysis section, the articles were categorized and analyzed, and 95 domestic and foreign articles were extracted with basic indicators, then the questions of the questionnaire were designed under the supervision of the scientific committee and in the form of a semi-structured interview with 30 experts from the academic staff of Islamic Azad University. who had 15 years of work experience were submitted and analyzed in 3 stages using the Delphi technique. In the quantitative part of the statistical population, there were 175 principals and vice-principals of high schools in the central province. The purposeful sampling method was a judgment based on the Morgan table. 118 people responded to the questionnaire with a Cronbach's alpha coefficient of 0.86%. Kendall's coefficient of agreement test was used to analyze the data in the qualitative part, and Lisrel software was used in the quantitative part to confirm the factor analysis and structural equation modeling. The results of the present study showed that there was an agreement above 0.85% in the interview with the experts. Both qualitative and quantitative parts revealed that the dimensions of leader growth; Individual growth, professional growth, organizational growth, social/cultural growth, economic/social growth are effective in organizational growth in Iranian Islamic culture.
Machine summary:
مفهوم سرمایه 1 Kanokorn& Pongtorn P& Ngang 2 Hall 3 Johnson 4 Bell 5 Tng 6 Bushuyev&Verenych 7 Borghi 8 Conger 9 Lee 10 Woodall&Winstanly انسانی حاکی از این است که ویژگیهای کیفی انسان (دانش ، تجربه ، مهارت ، توانایی و سایر ویژگیهای شناختی و غیرشناختی) نوعی سرمایه است که به دلیل ماهیت نامشهود آن نیاز به نگرش جدید در حوزه مدیریت منابع انسانی با رویکرد سرمایه ای یعنی «مدیریت سرمایه انسانی» دارد(رنگرز و همکاران ،١٤٠٠) با توجه به تئوری ها و تعاریف مطرح شده بالندگی مدیران به عنوان حلقه مفغوله ارتقاء سلامت نظام آموزشی و بهبود کیفیت خدمات آموزش اهمیت یافته است .
یک مدل یا الگوی بالندگی واقع گرایانه و کاربردی ابعادی مانند(بالندگی رهبری، بالندگی فردی، بالندگی حرفه ای،بالندگی سازمانی، بالندگی اجتماعی/ فرهنگی و مهارت های اقتصادی /سیاسی)را مورد توجه قرار می دهد(صفری و همکاران ، ١٣٩٨)،(نصیریولیک بنی وهمکاران ،١٣٩٥) ،(چیگاوادا وهمکاران ،٢٠١٧)،(نوبهاری وهمکاران (١٣٩٩)،(جودکی و همکاران ،١٣٩٨)،(تومتورک و لونت ،٢٠٢١)، (اندرسون همکاران ، ٢٠٢٠)،(جمیلی و همکاران ، ٢٠٢١) ،یکی از اولویت های پژوهشی سال ١٣٩٩سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی اعلام گردیده است بیانگر اهمیت و کاربردی بودن موضوع تحقیق بود و از سوی دیگر خلائ های پژوهشی در این زمینه وجود دارد هنوز نظریه های دقیقی در این زمینه وجود ندارد زیرا تحقیقات گسترده ای در این زمینه خصوصا در حوزه آموزش انجام نشده است ، نبود مبانی مطالعاتی معتبر ، وجود اطلاعات مبهم ، دستور العمل های غیر عقلانی باعث شده است که در حوزه سازمان آموزش و پرورش بالندگی آموزشی با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی توسعه نیابد و این امر باعث شده است در واقعیت سازمان آموزش و پرورش با چالش ها و مشکلات فرهنگی روبه 1 Edmondson& Harvey ١٢ رو شود.