Abstract:
معماری در هر جامعه متأثر از هنجارها و ارزشهای حاکم بر آن جامعه است. معماری ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نیست و در طول تاریخ چند هزارساله خود در پیوند با فرهنگ و شیوههای زیست ایرانیان تکامل یافته است. درونگرایی و پنهانکاری در معماری و نیز تفکیک اندرونی و بیرونی در خانههای سنتی، یکی از ویژگیهای برجسته معماری ایرانی است. در این مقاله به ارتباط این جلوه معماری با اخلاق اجتماعی ایرانیان در دوره قاجار پرداخته و به دنبال ریشههای مشترک دوگانه درون و بیرون در معماری و شخصیت ایرانی در شرایط اجتماعی ایران هستیم. روش تحقیق در این مقاله تفسیری تاریخی و با اتکا به دادههای بهدستآمده از سفرنامههای سیاحان اروپائی است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که ناامنی اجتماعی موجود در جامعه، که خود درنتیجه عواملی چون شیوههای حکومت استبدادی و خودسرانه بوده، عامل مؤثری بر شکلگیری این روحیه در افراد و متعاقباً در خانهها و سایر بناها بوده است و این امر با توجه به پیشینهها و ارزشهای فرهنگی ایرانیان به صورتهای مشخصی بروز و ظهور یافتهاست.
Architecture in every society is influenced by the norms and values of that society. Iranian architecture is no exception to this rule and has evolved throughout its several thousand years of history in connection with Iranian culture and ways of life. Introversion and concealment in architecture, as well as the separation of interior and exterior in traditional houses, is one of the prominent features of Iranian architecture. In this article, we have discussed the relationship of this architectural manifestation with the social ethics of Iranians in the Qajar period and we are looking for the common roots of the dual inside and outside in Iranian architecture and personality in Iran's social conditions. The research method in this article is a historical interpretation based on the data obtained from the travelogues of European tourists. The findings of the research show that the social insecurity in the society, which itself was the result of factors such as authoritarian and arbitrary government methods, has been an effective factor in the formation of this spirit in people and subsequently in houses and other buildings, and this is due to the background The cultural values of Iranians have emerged in specific ways.
Machine summary:
, ٣ ماه اوژن فلاندن , فرانسوی , 1840, نقاش , تهیه یادداشت و طرح و نقشه از آثار باستانی ایران به همراه پاسکال کست معمار , ٢ سال ماری لیدی شیل , انگلیسی , 1849, همسر جاستین شیل سفیر انگلستان در اوائل دوره ناصرالدین شاه , همراهی با همسر در انجام نقش سیاسی , ٤ سال یاکوب پولاک , آلمانی , 1851, پزشک , تدریس در دارالفنون و طبابت در دربار ناصرالدین شاه , ١٠ سال کنت دو گوبینو , فرانسوی , 1855, نویسنده ، خاورشناس ، شاعر، تاریخ نگار، پژوهشگر و سیاستمدار , کاردار و دبیر اول سفارت فرانسه , ٣ سال هاینریش بروگش , آلمانی , 1859, استاد دانشگاه ، دیپلمات و سفیر , فعالیت های سیاسی و تجاری , ٢ سال آرمینیوس وامبری , مجاری , 1861, خاورشناس علاقه مند مطالعه زبان شناسی, آشنایی با شرایط و اوضاع واحوال کشور , ٢ سال کارلا سرنا , ایتالیایی , 1877, سیاح , به طور تصادفی و برای بازیابی سلامت در ایران , چند ماه هنری موزر , سوئیسی , 1879, تاجر , سیاحت و تجارت , چند ماه ژان دیولافوآ , فرانسوی , 1881 1884, همسر مارسل اوگوست دیولافوآ مهندس ساختمان و باستان شناس , مطالعه و کشف آثار باستانی ایران , ١ سال ٢ سال ادوارد براون , انگلیسی , 1887, دانشمند و خاورشناس , آشنایی با فرهنگ ایران و ادبیات فارسی , ١ سال جورج کرزن , انگلیسی , 1889, سیاستمدار , با هدف سیاسی و به عنوان خبرنگار روزنامه تایمز , ١ سال هانری دالمانی , فرانسوی , 1899, سیاح و عتیقه شناس , کشف و خریداری و جمع آوری اشیای عتیقه , ٣ ماه آرنولد هنری سویچ لندر , انگلیسی , 1901, نقاش ، عکاس ، نویسنده ، جامعه شناس ، جهانگرد و مردم شناس , سفر از روسیه به هند از طریق ایران , چند ماه آلبرت چارلز , انگلیسی , 1903, کنسول انگلستان , جنرال کنسول بریتانیا در تبریز , ٦ سال نام سیاح , ملیت , سال سفر , شغل و تحصیلات , علت حضور در ایران , مدت حضور راتیسلاو , , , , , پیر لوتی , فرانسوی , 1904, افسر نیروی دریایی و نویسنده , سیر و سیاحت و آشنایی با ایران , حدود ٢ ماه کلود آنه , فرانسوی , 1905 1909 1910, روزنامه نگار و نویسنده , سیر و سیاحت و جستجوی عتیقه , هر بار مدتی کوتاه ژ.