Abstract:
شهرهای بندری، نظامهای سیاسی-فضایی هستند که در فضاهای مابین دو قلمرو جغرافیایی آبی و خشکی واقع شدهاند و درهای آنها رو به جهان آزاد گشوده شده است. در واقع از آنجا که این شهرها پل ارتباطی کشور ساحلی با نظام اقتصاد جهانی محسوب میشوند و در بسیاری از کشورها، قلب تپندۀ اقتصاد و تجارت ملی هستند، بیش از سایر شهرهایی که دور از سواحل واقع شدهاند، برای واحدهای سیاسی مستقل بر روی نقشۀ سیاسی جهان، ازنظر سیاسی حائز اهمیتاند و باید بیش از پیش مورد توجه جغرافیدانان سیاسی قرار بگیرند. در بسیاری از کشورهای توسعهیافته، شهرهای بندری، نواحی پرتراکم جمعیتی محسوب میشوند و گاه نیز آنها به موقعیت جهانشهری ارتقا مییابند؛ بهطوریکه لندن و نیویورک، بهعنوان ابرشهرهای جهانی در جوار بنادر خود واقع شدهاند و شهرهای بندری محسوب میشوند. مدیریت سیاسی فضا در شهرهای بندری بسته به نوع نظام حکومتی کشورها فرق میکند و از کنترل و تمرکز شدید مدیریت سیاسی در مرکز، مانند ایران تا بندر-شهرهای پایتختیِ خودمختار، مانند آرژانتین، متفاوت است. در این پژوهشِ بنیادی تلاش شده است با روشنسازی اهمیت جغرافیایی-سیاسی شهرهای بندری، به پردازش مفهومی جغرافیای سیاسی شهرهای بندری بهعنوان زیرشاخهای از طیف موضوعی بین جغرافیای سیاسی بنادر و جغرافیای سیاسی شهر پرداخته شود.
Port cities are spatio-political systems located in the spaces between the two geographical realms of water and land, and their doors are open to the free world. In fact, because these cities are the bridge between the coastal state and the global economic system and in many countries are the beating heart of the national economy and trade, more than other cities located far from the coast for independent political units on the map the world's political are important and should be given more and more attention by political geographers. In many developed countries, port cities are densely populated areas and sometimes they are elevated to a world city position. London and new york, as global cities, are located near their ports and are considered port cities. Political management of space in port cities varies depending on the type of government system of countries and the intense control and concentration of political management in the center, such as iran; to port-autonomous capital cities, such as argentina; is different. In this fundamental research, by clarifying the geopolitical importance of port cities, a philosophical-conceptual explanation of the political geography of port cities as a sub-branch of the thematic spectrum between the political geography of ports and the political geography of the city is attempted.