Abstract:
گردشگری خلاق بهعنوان نسل سوم گردشگری، گردشگران را عمیقا با جاذبههای فرهنگی مقصد درگیر کرده و امکان یادگیری و پیوند با جامعه میزبان را فراهم میکند. توسعه گردشگری خلاق برای محور زایندهرود در شرایطی که غالب گردشگران اصفهان را گردشگران فرهنگی تشکیل میدهند و خشکسالیهای پیاپی صدمات بیشماری بر این جاذبه طبیعی وارد کرده بسیار ضروری است. هدف از انجام پژوهش تبیین شاخصهای گردشگری خلاق در محور زاینده رود از دیدگاه شهروندان شهر اصفهان است. روش انجام پژوهش توصیفی، تحلیلی و پیمایشی است. در این پژوهش مولفههای گردشگری خلاق بر اساس دادههای 384 نفر از شهروندان شهر اصفهان موردبررسی و آزمون قرار گرفت. بهمنظور تحلیل یافتهها از تحلیل عاملی تاییدی [i] در نرم افزار آموس [ii] استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان میدهد از نظر شهروندان بعد کالبدی در اولویت اول، اجتماعی در اولویت دوم، اقتصادی در اولویت سوم، مدیریتی در اولویت چهارم، فرهنگی در اولویت پنجم و اکولوژیکی در اولویت ششم گردشگری خلاق محور زاینده رود قرار دارند و در صورت ایجاد کاربریهای خلاق مطابق با سبک معماری پلهای تاریخی، محور زاینده حتی در زمانهای خشکی جاذب شهروندان و گردشگران خواهد شد. در بین شاخصهای فرهنگی جشنوارههای محلی، داستانسرایی و در نظر گرفتن فضاهایی برای نمایش هنرهای بومی شهر اصفهان مانند موسیقی، صنایع دستی، غذا و کشاورزی در الویت میباشد. در بین شاخصهای اجتماعی، اجتماع پذیری و تصویر ذهنی خاطره انگیز در گردشگری خلاق محور زاینده رود در الویت است. در اینراستا فضاهای آموزشی تفریحی برای گروههای سنی مختلف باتوجه به پتانسیلهای سکانسهای مختلف زاینده رود میتوان در نظر گرفته شود. از شاخصهای اقتصادی گردشگری خلاق محور زاینده رود اصفهان، تکنولوژی و فناوری در عرضه خدمات و شعار برندینگ دارای بار عاملی بیشتری است و طراحان گردشگری خلاق محور زاینده رود باید پیام برند تجاری را با توجه به پتانسیلهای محور زاینده رود و شهر اصفهان شناسایی کرده و یک کمپین بازاریابی ایجاد کنند. از شاخصهای کالبدی، درنظر گرفتن زیرساختها، ایمنی و طراحی خلاقانه در گردشگری خلاق محور زاینده رود در الویت میباشد، لذا ارتقاء زیرساختهای گردشگری محور زاینده رود به همراه طراحی مکانها و فضاهای خلاقانه برای تحریک خلاقیت شهروندان و گردشگران بایستی در نظر گرفته شود. از شاخصهای زیست محیطی، تکنولوژیهای نوین جهت کاهش آلودگیهای محیطی، حفظ فضاهای سبز، صرفه جویی در انرژی، جاری شدن آب در محور زاینده رود و در نظر گرفتن امتیاز شهروندی برای دوستداران محیط زیست در قالب امتیازات تشویقی خلاق میتواند در الویت باشد. همچنین از شاخصهای بعد مدیریتی، سازمانهای مردم نهاد در گردشگری خلاق محور زاینده رود تاثیر بسزایی خواهد داشت. ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و مدیریتی دارای بار عاملی بیشتر از 9/0 و عامل اکولوژیکی دارای بار عاملی 871/0 میباشد. لذا تمام ابعاد در برنامهریزی گردشگری خلاق محور زاینده رود تاثیر بسزایی دارند و گردشگری خلاق محور زاینده رود مشارکت فعالانهای را مبتنی بر تجربیات اصیل و منحصر به فرد در شهر اصفهان فراهم خواهد کرد.
Introduction: As the third generation of tourism, creative tourism engages tourists with the cultural
attractions of the destination and provides the opportunity to learn and connect with the host
community. The development of creative tourism in the Zayandehrood axis is really necessary in a
situation where the majority of tourists in Isfahan are cultural tourists and where successive droughts
have caused damage to this natural attraction. The purpose of this research is to explain creative
tourism indicators from the perspective of the citizens of Isfahan.
Methodology: The method is descriptive-analytic and survey-based. In this study, the indicators of
creative tourism based on the data obtained from 384 citizens of Isfahan were examined and tested. In
order to analyze the findings, confirmatory factor analysis was used in Amos software.
Results: The results of this analysis show that physical factors are the first, social in the second,
economic in the third, management in the fourth, cultural in the fifth, and ecological is the sixth
priority of creative tourism on the Zayandehrood Axis; and if creative uses are created in accordance
with the architectural style of historic bridges, the Zayandehrood axis will attract citizens and tourists
even in dry times.
Conclusion: Among the cultural indicators of local festivals, stories and considering spaces to display
the native arts of Isfahan, such as music, handicrafts, food, etc., are in priority. Among social
indicators, sociability and memorable mental images are in priority. In this regard, educational and
recreational spaces for different age groups can be considered according to the potentials of different
Zayandehrood axis sequences. In the economic indicators of creative tourism, technology is a greater
factor in providing services and branding slogans; and creative tourism designers should identify the
brand message according to the potentials of the Zayandehrood axis and Isfahan and create a
marketing campaign. In physical indicators, consideration of infrastructure, safety, and creative design
are in priority. Therefore, upgrading the tourism infrastructure of the Zayandehrood axis along with
designing creative places and spaces to stimulate the creativity of citizens and tourists should be
considered. Among the environmental indicators, new technologies to reduce environmental pollution,
conservation of green spaces, energy saving, water flow in the Zayanderood, and considering creative
benefits as incentives for eco-friendly citizens can be a priority. Apart from that, from the management
indicators, non-governmental organizations will have a significant impact on the creative tourism of
the Zayandehrood axis. Cultural, social, economic, physical, and managerial factors have a factor load
of more than 0.9 and ecological factor has a factor load of 0.871; therefore, all factors have a great
impact on creative tourism of the Zayandehrood axis planning and will provide active participation
based on original and unique experiences.