Abstract:
در زمینه بازاریابی همانند سایر پدیدههای اجتماعی نیاز است تا به خواستههای جامعه و همچنین به حمایت از محیطزیست توجه گردد. هدف بازار صرفاً مشتریمداری نیست بلکه به سوی توجه به حساسیتهای جامعه سوق پیدا کرده است که توجه به جامعه و محیطزیست باید در قالب بازاریابی پایداری عملیاتی گردد که این موضوع به عنوان یک مسأله بسیار مهم در شرکتهای صادراتی دانشبنیان شناخته شده است. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل توسعه بازاریابی پایداری در شرکتهای صادراتی دانشبنیان انجام شده است که راهکارهایی کاربردی و قابل اجراء جهت توسعه بازاریابی پایداری در شرکتهای صادراتی دانشبنیان ارائه میدهد که این شرکتها با آگاهی از این برنامهها و اجرای صحیح آنها میتوانند از این طریق به ارزشآفزینی پایدار و همچنین مزیت رقابتی پایدار و در نتیجه توسعه صادرات دست پیدا کنند و شاهد بهبود عملکرد، افزایش سودآوری و دیگر مزایای قابل توجه نیز باشند. این پژوهش با استفاده از رویکرد (گلیزری) نظریه دادهبنیاد انجام شده است و دادهها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 14 نفر از خبرگان حوزه بازاریابی و متخصصین شرکتهای دانش-بنیان جمعآوری شده است که پس از تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، مدل توسعه بازاریابی پایداری ارائه گردید که این مدل شامل 5 مقوله (هوشمندی محیطی، هوشمندی تکنولوژیکی، تقویت تعاملات محوری، توسعه بازاریابی اجتماعی و سبز، توسعه دانش داخلی و خارجی) میباشد که با توجه به نظرات خبرگان پژوهش، به عنوان راهکارهای توسعه بازاریابی پایداری در شرکتهای صادراتی دانشبنیان در نظر گرفته شده است.
In the field of marketing, like other social phenomena, it is necessary to pay attention to the demands of the society as well as to protect the environment. The purpose of the market is not only customer-oriented, but it has been directed towards paying attention to the sensitivities of the society, that attention to the society and the environment should be operationalized in the form of sustainable marketing. This issue is known as a very important issue in knowledge-based export companies. the current research has been conducted with the aim of presenting a sustainable marketing development model , which provides practical and applicable solutions for the development of sustainable marketing that these companies, by being aware of these programs and their correct implementation, can achieve sustainable value-addition as well as sustainable competitive advantage and as a result export development and witness improved performance, increased profitability.This research has been done using the glaser approach and the data has been collected through semi-structured with 14 experts in the field of marketing and specialists of knowledge-based export companies, which after analysis and analyzing the data obtained from the interview, the sustainable marketing development model was presented that this model includes 5 categories (environmental intelligence, technological intelligence, strengthening of core interactions, development of social and green marketing, development of internal and external knowledge) which, according to the opinions of research experts, it has been considered as a strategy for the development of sustainable marketing in knowledge-based export companies.