Abstract:
رویکرد آموزش برخط، زمینة مناسبی برای ظهور و بروز استعدادها، قابلیتها، خلاقیت و نوآوریها فراهم نموده است. مهارتهای خودتنظیمی در تنیدگی ِتحصیلی منجر اثرگذار است. راهبردها و مهارتهای خودتنظیمی یادگیری، از موضوعات پرطرفداری است که به کانون مهم پژوهشی و یکی از محورهای اساسی تعلیم و تربیت تبدیل شده است. در پژوهش حاضر، نقش مهارتهای خودتنظیمی در تنیدگی تحصیلیِ ناشی از آموزش برخط درس عربی دانشآموزان دورة متوسطه بررسی شده است.روش پژوهش مطالعة حاضر، پیمایشی و جامعة آماری پژوهش، شامل دانشآموزان دورة متوسطة شهر گرگان در سال تحصیلی 1400بودند. تعداد 429دانشآموز که پرسشنامة برخط را به صورت دقیق تکمیل کرده بودند به عنوان نمونه پژوهش موردبررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای تنیدگی تحصیلی سان و همکاران و خودتنظیمی تحصیلی بوفارد است. دادههای حاصل از اجرای پرسشنامهها، در بستة تحلیل آماری (spss) وارد و با روشهای آماری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین مهارتهای خودتنظیمی و تنیدگیِ تحصیلی دانشآموزان در آموزش برخط زبان عربی، رابطه معناداری وجود دارد، همچنین از نظر تنیدگی تحصیلی و مهارتهای خودتنظیمی بین دانشآموزان نیز تفاوت معنادار است. بر همین اساس، با توجه به رابطة معنادار مهارتهای خودتنظیمی با تنیدگی تحصیلی و نقش مهارتهای خودتنظیمی در تنیدگی تحصیلی دانش آموزان، طراحی و اجرای برنامة آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و مشاورة روانشناختی دانشآموزان در زمینه تنیدگیهای تحصیلی میتواند با ارتقای انگیزه پیشرفت، به تقویت عملکرد تحصیلی و آموزشی دانشآموزان به موفقیت آنها در دروس زبان خارجی از جمله زبان عربی کمک نماید.
لقد اتاح منهج التعلیم عبر الانترنت (عن بعد) الفرصه المناسبه لظهور المواهب، والقدرات، والابداعات وقد اصبحت مهارات التنظیم الذاتی ذات اثر بالغ فی بروز الاجهاد الدراسی لدی الطلاب ولذلک تعتبر استراتیجیات التعلیم الذاتی ومهارات التعلم من الموضوعات الاکثر شیوعا لدی الباحثین، بحیث تحولت الی اسطوانه شبه مشروحه فی المجال العلمی وهذا ما جعلها تتحول کی تکون محورا هاما لمحاور التربیه والتعلیم. تناولت هذه الدراسیه دور مهارات التنظیم الذاتی فی الاجهاد الدراسی الناجم عن تدریس ماده اللغه العربیه عبر الانترنت لطلاب المرحله الثانویه. ولقد استخدمنا فی هذه الدراسه منهج التنقل والذی اشتمل علی مجتمع احصايی من طلاب المرحله الثانویه فی مدینه جرجان خلال العام الدراسی 400-1399 وتمت خلال هذه الدراسه ملیء الاستمارات بواسطه 429 طالبا للتعلیم عبر الانترنت وکانت ادوات جمع البیانات خلال هذه الدراسه هی استبیان الاجهاد ا الدراسی الذی اعده سان واخرون بالاضافه الی التنظیم الذاتی الاکادیمی لبوفورت. ولقد تم تسجیل البیانات الوارده فی الاستبیانات فی حزمه التحلیل الاحصايی (spss) وقمنا بتحلیلها عبر الاسالیب والمناهج الاحصايیه. اظهرت النتايج وجود علاقه سلبیه ذات دلاله احصايیه بین مهارات التنظیم الذاتی لدی الطلاب والاجهاد الدراسی فی تدریس ماده اللغه العربیه عبر الانترنت ولکن لم تشاهد الدراسه الفرق الکبیر بین الطلاب والطالبات من حیث الاجهاد الدراسی ومهارات التنظیم الذاتی فی تعلیم ماده اللغه العربیه عبر الانترنت. قد توصلت الدراسه الی ان مهارات التنظیم الذاتی فی الاجهاد الدراسی الناجم عن تدریس ماده اللغه العربیه عبر الانترنت، وتصمیم وتنفیذ برنامج تعلیم استراتیجیات التعلم الذاتی والارشاد النفسی للطلاب فی مجال الاجهاد الاکادیمی یعزز الرغبه والدافع للتطور وتحسین الاداء العلمی والدراسی لدی الطلاب.
Online training is provided in a suitable context for the emergence and expression of talents, capabilities, creativity and innovations. Self-regulation skills are effective in academic stress. Self-regulation strategies and skills are popular topics that have become an important focus of research and one of the basic axes of education. Arabic lesson is mandatory in the education system of the country; however, students do not have problems, progress and success in this lesson due to various reasons. In the present study, the role of self-regulation skills in the academic stress of the lesson caused by the online education of secondary school Arabic students has been investigated. The method of the present study was descriptive (correlation). The statistical population of the research included high school students in Gorgan in the academic year of 1400. The number of 429 students who have completed the online questionnaire accurately has been investigated as a research sample. The data collection tools were Sun et al.'s academic stress questionnaires and Bouffard's academic self-regulation questionnaires. The data obtained from the implementation of the questionnaires were entered into the statistical analysis package (SPSS) and analyzed with statistical methods. The results showed that there is a significant relationship between students' self-regulation skills and stress in online Arabic language education, and there was a significant difference between male and female students in terms of academic stress and self-regulation skills. Considering the significant relationship between self-regulation skills and academic stress and the role of self-regulation skills in academic students, the design and implementation of a program to teach self-regulation strategies and counseling psychological students in the field of academic stress can improve academic progress. Strengthening the academic and educational performance of students will help them succeed in foreign language courses, including Arabic.