Abstract:
تاویل از دانشهای قابل توجه در علوم قرآنی بخصوص در حوزه تفسیرآیات الهی است که در بین مستشرقان با عنوان هرمنوتیک شناخته میشود. این دانش به خوانش عمیق و باطن گرایانه از متن قرآن منتج میشود. ابوحامدغزالی اندیشمند و متفکرعلوم اسلامی قرن پنجم (450ه. ق) کتاب مستقلی در حوزه علوم قرآنی ننوشته است اما درآثارش مکررا از آیات قرآن مدد جسته است. این نوشتار برآن است با بررسی آثارمتعدد غزالی روبکرد او در تاویل آیات الهی را استخراج و نمونههایی از مصادیق قرآنی آن را بیان کند. رویکردی که غزالی در تاویل آیات اتخاذ کرده کمتر مفسری به آن پرداخته است. تحلیل نظرات غزالی و بررسی نظرات سایر مفسران و اندیشمندان درآیات انتخابی مرور میشود. برجستهترین تاویل غزالی مربوطه به آیه ی نور است که این دیدگاه با ارجاع به نظرات سایر مفسران به نقد گذاشته میشود. رهیافت مقاله بر آن است که فهم غزالی از تاویل آیات الهی مبتنی بر دانش صوفیانه وسایر دانشها نیست بلکه معقول و کاملا منطقی و دور از گرایشهای مختلف است بنجوی که باید گفت دیدگاه غزالی در تاویل معقول است.
Interpretation is one of the significant knowledge in Quranic sciences, especially in the field of interpretation of divine verses, which is known as hermeneutics among orientalists. This knowledge results in a deep and esoteric reading of the text of the Qur'an. Abu Hamid Ghazali, a thinker and thinker of Islamic sciences of the 5th century (450 A.H.), did not write an independent book in the field of Quranic sciences, but in his works, he frequently sought help from the verses of the Quran. This article aims to examine the numerous works of Ghazali Roubkard in his interpretation of the divine verses and to state some examples of their examples in the Qur'an. The approach adopted by Ghazali in the interpretation of verses has not been addressed by many commentators. The analysis of Ghazali's opinions and the review of the opinions of other commentators and thinkers are reviewed in selected verses. The most prominent interpretation of Ghazali is related to the verse of Noor, which is criticized by referring to the opinions of other commentators. The approach of the article is that Ghazali's understanding of the interpretation of divine verses is not based on Sufi knowledge and other knowledge.