Abstract:
بانکداری اسلامی در چند دهه اخیر رشد چشمگیری داشته و جزء صنایع روبهرشد دنیا شناخته شده است. ازاینرو هدف پژوهش پیشرو شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان با رویکرد آراس فازی است. پژوهش حاضر یک پژوهش توسعهای-کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش 15 نفر از کارشناسان و خبرگان حوزه بانکداری و اقتصاد اسلامی بوده که به روش در دسترس انتخاب شدند. در گام اول با بررسیهای کتابخانهای و ارزیابی یافتههای مطالعات گذشته مرتبط با موضوع، عوامل مؤثر بر پذیرش یا انتخاب بانک اسلامی از سوی مشتریان بررسی شد. در گام بعد بهمنظور غربالسازی عوامل شناسایی شده، از روش آنتروپی شانون استفاده شد. در ادامه نیز بهمنظور دستیابی به وزن و اهمیت عوامل از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) فازی استفاده شد. درنهایت نیز برای اولویتبندی عوامل از روش آراس فازی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل مذهب و اعتقادهای مذهبی جامعه، سازگاری با ارزشهای جامعه؛ مشتریان و مسئولیتپذیری اجتماعی سیستم بانکداری اسلامی بیشترین اهمیت را در پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان دارند. شهرت و تصویر بانک، مزیت نسبی نسبت به سیستم بانکی متعارف و تبلیغات در پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان از عوامل با اهمیت کمتری شناخته شدند.
Islamic banking has grown significantly in recent decades and is known as one of the growing industries in the world. Therefore, the purpose of this study is to identify and prioritize the factors affecting the acceptance of Islamic banking by customers with a fuzzy ARAS approach. The present study is a development-applied research.The statistical population of this study was 15 experts in the field of banking and Islamic economics who were selected by available methods .in the first step with library reviews and evaluation of the findings of previous studies related to the subject, the factors affecting the acceptance or selection of Islamic Bank by customers were examined. In the next step, Shannon entropy technique was used to screen for the identified factors. In order to achieve the weight and importance of the factors, the fuzzy Analytic Hierarchy Process (AHP) technique was used and finally the fuzzy Aras technique was used to prioritize the factors. Findings show that the factors of religion and religious beliefs of the society, compatibility with the values of society and customers and social responsibility of the Islamic banking system are the most important in the acceptance of Islamic banking by customers. Bank reputation and image, comparative advantage over conventional banking system and advertising in accepting Islamic banking by customers were recognized as less important factors.