Abstract:
هدف این پژوهش ارائه الگوی نظام اداری دانشبنیان مبتنی بر ارزشهای اسلامیبا استفاده از مدیریت دانش و یکپارچهسازی اطلاعات به کمک روش دلفی است. روش این مطالعه با توجه به گزارههای تحقیق، از نوع توصیفی و کیفی است که در دو مرحله مصاحبه و توزیع پرسشنامه دلفی و با مراجعه به 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و افراد اجرایی انجام شده است. تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبه توسط تحلیل مضمون (تم) صورت گرفت و شبکه مضامین آتراید استرلینگ جهت شناسایی مضامین فراگیر، مضامین سازماندهنده و مضامین پایه از طریق کدگذاری مورداستفاده قرار گرفت و برای تحلیل دادههای پرسشنامه نیز از آزمونهای میانگین، انحراف معیار و ضریب کندال استفاده شد. تحلیل دادههای مصاحبه در نهایت به احصای 7 مضمون فراگیر و28 مضمون سازماندهنده و 91 مضمون پایه انجامید. با دو دور روش دلفی صحت مولفهها و شاخصها شناسایی شده و تناسب آنها مورد بررسی قرار گرفت و الگوی پژوهش ارایه گردید. مهمترین ابعاد نظام اداری دانشبنیان مبتنی بر ارزشهای اسلامیبا استفاده از مدیریت دانش و یکپارچهسازی اطلاعات بهترتیب اهمیت عامل مدیریت دانش، عامل یکپارچهسازی اطلاعات، عوامل مرتبط با دولت، عامل محیطی، عامل سازمانی، عامل زیرساختها و عامل ارزشهای اسلامیهستند.
The purpose of this study is a Knowledge-based administrative system model based on Islamic values by using knowledge management and information integration with the Delphi method. The method of this study, according to the research propositions is descriptive and qualitative which has been done in two stages interview and distribution of Delphi questionnaire and referring to 20 academic experts and executives. Interview data were analyzed by content analysis (theme) and The Atreus Sterling Themes Network was used to identify pervasive themes, organizing themes, and basic themes through coding and also to analyze the questionnaire data from mean, standard deviation, and Kendall coefficient tests were used. The interview data analysis resulted in 7 pervasive themes and 29 organizing themes and 92 basic themes. With two rounds of the Delphi method, the accuracy of components and indicators were identified and their appropriateness was examined and the research model was presented. The most important dimensions of a knowledge-based administrative system based on Islamic values using knowledge management and information integration In order of importance are knowledge management, information integration, government-related factors, environmental factor, organizational factor, infrastructure factor, and individual values factor.
Machine summary:
ويژگيهاي جمعيت شناختي (رجوع شود به تصویر صفحه) روايي همگرا، آلفاي کرونبـاخ و پايـايي ترکيبـي دربـرازش الگـويهـاي انـدازه گيـري متغيرهاي پژوهش در جدول شماره ٢ نشان داده شده است (رجوع شود به تصویر صفحه) براي ارائه الگوي دانش بنيان کردن نظام اداري مبتني بر ارزش هاي اسلامـي بااسـتفاده از مديريت دانش و يکپارچه سازي اطلاعات ، کدهاي مستخرج از مصاحبه هاي انجام شـده بـا خبرگان تحليل شده است .
اين مفاهيم و مضـامين درشـبکه مضامين دانش بنيان کردن نظام اداري مبتني بر ارزش هاي اسلامي بااستفاده از مديريت دانش و يکپارچه سازي اطلاعات در جدول شماره ٣ ذيل نشان داده شده است .
جدول شماره ٥: همبستگي ميان متغيرهاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به خروجي SPSS در جدول (٥)، سطح معنيداري (sig) مشاهده شـده کمتـر از ٥% است ، پس فرض H٠ مربوط به تمام فرضيات رد ميشـود و بـا اطمينـان ٩٩% مـيتـوان گفـت ؛ بـين «نظـام اداري دانـش بنيـان » و «عوامـل محيطـي، سـازماني، مـرتبط بـا دولـت ، زيرساخت ها، ارزش هاي اسلامي، مديريت دانش و يکپارچه سازي اطلاعات » رابطه مثبـت و معناداري وجود دارد (توجه داشته باشيد که ضرايب بين متغيرها در سطح خطاي ١% اسـت که با علامت ** مشخص شده است ).
نتايج بخش کمي پژوهش نشان داد کـه عامـل مـديريت دانش ، عامل يکپارچه سازي اطلاعات ، عوامل مربوط به دولت ، عامل محيطـي و سـازماني و زيرساخت ها و ارزش هاي اسلامي تاثير مثبت و معنادار در نظام اداري دانش بنيان دارند.