Abstract:
براساس مشاهدات حضوری در خصوص دانشآموزانی که به دلایل ژنتیکی و محیطی و بیماری، دچار نابینایی گشتهاند، یکی از جذابترین دروس در دورههای متفاوت تحصیلی، درس تاریخ است. هدف از این پژوهش، اثربخشی آموزش چندرسانهای برانگیزش پیشرفت درس تاریخ دانشآموزان نابینا دورۀ اول متوسطۀ شهر تهران هست. جامعۀ آماری شامل همه دانشآموزان پسر نابینای دورۀ اول متوسطۀ شهر تهران هست که به شیوۀ نمونهگیری تصادفی تعداد 20 نفر انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش به شیوۀ تصادفی ساده جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها آزمون انگیزش پیشرفت ولدند (1991) بود. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (P=0/001)؛ همچنین بین گروهها ازلحاظ انگیزش درونی در خرده مقیاسهای انجام کار (008/0 p=) و فهمیدن (006/0 p=)، تنظیم همانندی سازی (p=0/010) و بیانگیزگی (p=0/001) از خرده مقیاس انگیزش پیشرفت، تفاوت معنادار یافت شد؛ ولی این تفاوتها در خرده مقیاس انگیزش درونی برای تجربۀ تحریک و انگیزش بیرونی برای تنظیم درونی شده و بیرونی شده معنادار نبود. با توجه به ارتباط مثبت معنمدار بین متغیرهای مورد بررسی روش آموزش چندرسانهای به منظور ارتقای انگیزش پیشرفت پیشنهاد میشود. هنر معلم استفاده از روشها و دانشهای گوناگون تدریس، جهت فهماندن و تلاش حداکثری برای عینی کردن مفاهیم و فصول درس تاریخ به دانشآموزان نابینا میباشدکه بر اساس نتایج این پژوهش، استفاده از تدریس چندرسانهای همراه بازدید حضوری شده میتواند اثربخشی قابلتوجهی در یادگیری درس تاریخ داشته باشد
Students who have developed blindness due to genetic, environmental and disease reasons, based on personal observations, one of the most interesting subjects that they learn in different academic courses is history. The purpose of this research is the effectiveness of multimedia education in motivating the progress of blind students in the history lesson of the first year of high school. is the city of Tehran. The statistical population includes all blind male students of the first year of high school in Tehran, who were selected by random sampling and were replaced in two groups, control and experimental, by a simple random method. The data collection tool was Veldand's achievement motivation test (1991). The data were analyzed using independent t test and multivariate analysis of variance. The findings showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in the post-test (P=0.001) and also between the groups in terms of internal motivation in the subscales of doing work. A significant difference was found in understanding (p=0.008) and understanding (p=0.006), assimilation adjustment (p=0.010) and demotivation (p=0.001) from the achievement motivation subscale. But these differences were not significant in the subscale of intrinsic motivation for experiencing stimulation and extrinsic motivation for internalized and externalized regulation. Considering the significant positive relationship between the studied variables, the multimedia teaching method is suggested in order to promote the motivation of progress. The teacher's art is to use various teaching methods and teaching knowledge to understand and make maximum efforts to objectify the concepts and chapters of the history lesson to the blind students. According to the results of this research, the use of multimedia teaching along with the face-to-face visit has a significant effectiveness in learning the history lesson.